12-jarige hard op weg om oerknal te weerleggen

Jacob Barnett is een wereldwijde hit op internet. De twaalfjarige jongen is namelijk hard op weg om de hele oerknaltheorie van tafel te vegen.

Barnett – bijna dertien en nu al student aan de Indiana University – heeft een IQ van 170. En hij doet er ook wat mee (zie bijvoorbeeld het filmpje hieronder). Zo is hij hard op weg om de oerknal te weerleggen en de relativiteitstheorie van Einstein (die overigens een lager IQ had dan Barnett) uit te breiden.

Logica en wiskunde
Nu zeggen die cijfers op zichzelf natuurlijk weinig. Het gaat om de feiten. Wat heeft Barnett in handen wat de oerknaltheorie omver werpt? Berekeningen en logica, zo blijkt uit een interview met de jongen in The Indiapolis Star.

Sterren
“Wanneer sterren aan hun einde komen, zijn er twee types,” vertelt Barnett. “Als de kleine sterren sterven, is het gewoon een kleine ‘poef’. Ze worden dan een planetaire nevel. Maar de grote sterren blazen zichzelf op en worden een supernova. In grotere sterren zit namelijk meer massa en dit vormt hogere elementen omdat de dichtheid groter is. Dus je krijgt al die elementen, al die verschillende materialen van grote sterren. De kleine sterren maken alleen stikstof en helium en als ze zichzelf opblazen, bevindt al het koolstof dat overblijft zich in de witte dwerg: het gaat nergens heen.”

…wetenschappers onlangs uitzochten wat er voor de oerknal was?

Oerknal
“Bij de oerknal heb je zo’n grote explosie en de temperatuur neemt razendsnel toe, omdat het zo groot is. (…) Er is dan zo’n periode waarin zij (de wetenschappers, red.) veronderstellen dat stikstof en helium gecreëerd zijn. Ik geef niet om de stikstof en het helium, maar ik bedacht: zou er ook niet een soort van koolstof moeten zijn?”

Koolstof
Volgens de berekeningen zou koolstof in een zeer korte tijd ontstaan moeten zijn, maar de vergelijkingen van Barnett laten iets anders zien. Het heelal heeft zo’n zeven miljard jaar nodig gehad om koolstof te vormen. Dit zou betekenen dat het heelal veel ouder is dan gedacht. Barnett vermoedt dat het universum 21 miljard jaar oud is, maar dat komt niet overeen met de oerknaltheorie.

Juist?
Oftewel: Barnett gelooft niet in de oerknal. En volgens experts is hij inderdaad iets op het spoor.

Maar hoe is het heelal dan ontstaan? Barnett heeft wel enige ideeën, maar moet ze naar eigen zeggen nog uitwerken. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

• Menno

Letten jullie op, Ph en PR? Deze knaap komt met argumenten en onderbouwing om de BB te weerleggen.

Zonder wetenschappers kei-koppen te noemen, toont hij met argumenten en berekeningen aan dat er iets mist of niet klopt.

NIets met trilling is vorm en zogenaamde fictieve publicaties, maar werkelijke publicaties, Ph.

Zeer bewonderenswaardig ventje, ik ben benieuwd waar hij op uit komt.

Maar ik vermoed dat Ph heel hard gaat gillen dat hij dit al wist :’) en dat hij dit al heeft gepubliceerd, zonder link en zonder bron vanzelfsprekend.

• Menno

Mocht je Ph die pocht over zogenaamde publicaties nog even na willen lezen:

uit een van zijn reacties aldaar:

“Ik heb de eer gehad om als eerste, vulkanische activiteit op Titan aan te tonen, dit samen waar het methaan vandaan komt plus het eerste klimatologisch model, dat ondertussen uiteraard door de zgn. pro’s is verbeterd.”

• Philip

Ga jij nu ook al beginnen te zeveren, ja ik heb als aller eerste vulkanische activiteit aangetoond op titan, samen met de rest, daar is geen enkel woord van gelogen.

En neen ik kan geen dingen aantonen of verwerpen op basis van wiskundige tover formules..logica, inzicht, analyseren zijn mijn punten samen met mijn scherpe zintuigen.

En nu ontopic blijven in de plaats van te gaan uitdagen, Oke.

• Willem

Hij beweerde ook dat hij leven had gecreëerd uit een oersoep. Philip is een en al leugens en discriminatie tegen Nederlanders, hij zou eens professionele hulp moeten gaan zoeken.

• Lex

Ik denk dat jullie nu te ver gaan, philip heeft nog niks gedaan.

• Bas

@Lex
        Stelselmatig discussies verpesten, alle Nederlanders voor randdebielen en zwakzinnigen uitmaken en doodverwensingen naar mensen die het niet met hem eens zijn. Philip heeft genoeg gedaan.

@Lex

Ja ergens heb je gelijk maar toen ik dit artikel las dacht oh grut daar komt ie hoor, eerst dat knulletje de grond in boren en daarna zichzelf ophemelen.

Wat dat betreft zat ik er niet naast, want hij begint direct alweer over “zogenaamde wetenschappers”, “wiskundige toverformules” en de aanname dat dat ventje niet eens zijn eigen veters kan strikken.

Nu snap ik wel dat veters strikken voor Ph een prestatie van formaat is maar toch…

Helaas heb ik zelf mijn ogen dicht gehad voor het feit dat het 1 april is en dit een uitgelezen kans was geweest om Philip zichzelf onsterfelijk belachelijk te laten maken…

eeuwig zonde…

ik ook met mijn grote klep :p

• De Echte Philip

Philip waar kan ik zien wat jou werk is? Ben daar geïnteresseerd in.

groetjes

• Menno

Zeer bewonderenswaardig ventje, ik ben benieuwd waar hij op uit komt.

• ijstaartindeoven

Heeft Einstein nu gelijk of niet? Barnett breidt het uit staat er:

Maar hier staat iets anders:

“12-Year-Old Genius Expands Einstein’s Theory of Relativity, Thinks He Can Prove It Wrong”

• Lex

Dat is de titel van een gossip magazine, waarschijnlijk geschreven door een sensatie journalist. Hij wil hem uitbreiden, maar ik denk dat het nog wat te hoog voor hem gegrepen is.

• lox665

Ik heb eens rond gekeken en vind ook geen fatsoenlijk blad dat over hem schrijft.
        Ze zeggen wel nogal graag dat hij een hoger IQ heeft dan Einstein.

@lox665, idd

• ijstaartindeoven

Heeft Einstein nu gelijk of niet? Barnett breidt het uit staat er:

Maar hier staat iets anders:

• Philip

Er staat wel niet er bij dat die jongen autistisch is, net zoals de meeste zgn wetenschappers.
    Dit staat trouwens zelf in de wetenschap community al jaren onder vuur.
    Deze mensen blinken meestal uit in 1-2 dingen maar voor de rest, met alle respect, kunnen ze hun eigen veters niet binden.

• Willem

Zoals gewoonlijk zit je er weer naast, klik het filmpje eens aan, dat is duidelijk geen autist maar toch heb je alweer je conclusie getrokken.

Weer erg typerend en zegt een hoop over de betrouwbaarheid van jou posts.

• Lex

Hij heeft net als de meeste grote wetenschappers een milde vorm van autisme, genaamd asperger

quote uit het nrc:
    Op jonge leeftijd werd bij de 12-jarige Jacob Barnett een vorm van autisme geconstateerd: het syndroom van Asperger. Tegenwoordig studeert hij geavanceerde astrofysica aan de Indiana Universiteit in Indianapolis.

Barnett zou zelfs een eigen relativiteitstheorie hebben ‘bedacht’, waarvan sommige media zeggen dat hij deze in onderstaand filmpje uitlegt. Volgens een lezer van nrc gaat het echter om doorsnee wiskunde, namelijk partiële integratie.

Ik ben benieuwd of we hier nog veel van gaan horen. Wie weet wel weer een uitbreiding/verfijning van de Big Bang theorie. Of loopt het weer leeg als het zoveelste proefballonnetje. Koude fusie anyone?

Trouwens morgen is het 1 april.

• Lex

het gaat inderdaad over partiele integratie, het is redelijk geavanceerd. Op de middelbare school (vwo) krijg je het niet, op de uni alleen als je behoorlijk exact bezig mee bent.

ik heb er mee te maken gehad tijdens een project rond orbitalen( zal jullie waarschijnlijk niks zeggen, dat is het model van de elektronenconfiguratie zoals het volgens de moderne quantum mechanica hoort te zijn) en de golf vergelijking van Schrödinger. Het is erg pittig. Als redelijke slimme jongen van 17 jaar heb ik toch even moeten worstelen met deze concepten. Dat een kind van 12 jaar dit zo even doet vind ik erg knap. Hopelijk zorgt hij voor een revolutie in de natuurkunde.

Over zijn theorie dat de big bang niet klopt, doordat er niet genoeg koolstof zou zijn geproduceerd. Tja, zijn berekeningen kloppen, maar ik nog niet overtuigd omdat er meerdere redenen kunnen zijn voor het verschil in koolstof. het hoeft niet alleen een verschil in tijd te zijn.

Maar toch wens ik hem het beste toe, mogen de astrofysica weer een paar stappen naar voren nemen.

Ik denk niet dat dit een proefballonetje is, in ergste geval wordt hij net als John nash schizofreen, iets dat ik hem zeker niet toe wens.

en het is morgen inderdaad 1 april

• Menno

ships 1 april :’( hoe dom van mij…

• ZVdP

Hier in België leer je partiële integratie in het 5e of 6e middelbaar, gewoon bij de andere theorie over de integraal; niet zó geavanceerd lijkt me.

• Lex

In nederland is dat niet zo, je krijgt hier op het middelbaar geen partiële integratie. En hou er rekening mee dat, iets leren van het internet meestal toch wat moeizamer gaat dan in de klas.

quote uit het nrc:

Trouwens morgen is het 1 april.

• lox665

De BB theorie is niet van vandaag op morgen “uitgevonden” er is toch behoorlijk wat studie aan vooraf gegaan, en experimenten/waarnemingen. het lijkt mij sterk dat nu plots blijkt dat het verkeerd is.
    Ik denk net als rocker dat het eerder een uitbreiding/verfijning zal zijn. Als hij dan ook echt iets op het spoor is.

De toekomst zal het uitwijzen, ik ben benieuwd om meer van hem te horen.

• De Echte Philip

allemaal de zelfde onderzoeken…. 2 mensen zeggen ja de rest volgt nu 100 jaar.

• Janniek

1 April !!

• Pascal

Deze jongen is een autist en zal nu waarschijnlijk uitgemolken worden en gehersenspoeld om de heren wetenschappers en media zolang als mogelijk met een boterham te voorzien… dat is het belang van het verkopen van dit soort nonsense berichten. Buiten dat zijn wij mensen al zo hersendood dat wij niet zien wat er zich werkelijk in de wereld afspeeld waardoor wij ziende blind en horende doof ons einde tegemoet wandelen… Achja wij doen het toch echt allemaal zelf, iedereen en niemand uitgezonderd en wanneer dat binnen komt zal het naar mijn idee zeer rauw op de maag komen te liggen… Althans dat deed het bij mij wel. Een groote pleister op deze wond van deze tijd van ”vernichting” is toch wel dat ik mocht weten dat het leven er bepaald niet voor niets is geweest en dat alles goed is wat er is… Alles gaat dan ook perfect volgens Gods plan.. Happy Foolsday!

trol

• Noodles

1 april?

• Florent Huyghe

den TOP (geleerde van scientias) alle bij de neus genomen,ik simpel muske(flor) wist beter(lol en veel !!! ) voor mij kan het niet rap genoeg maandag zijn voor te gaan werken.reden: ik heb wat te vertelen over 1 april grap (lol prachtig!)

• Philip

Allee wij Belgen zijn ook superieur aan hollanders, wij trappen niet in dat domme gezever dat is de taak van de domme hollanders want bij weten veel beter!

• lox665

Ah deh, waarom doe je dan alles wat ik zeg af als onzin ?
        Ik ben immers ook een Belg ;)

• Menno (Duitser)

Dus dat is het probleem, Ph is een Belg met een minderwaardigheidscomplex…

Jongen jongen, in en in treurig figuur ben je toch ook, en nog racistisch ook, hoe diep kun je vallen…

• Philip

Dit is weer iemand anders met de naam Philip dan ik zelf.
        Ik kan begrijpen dat er wel meerdere mensen zijn die Philip noemen, maar als mijn naam word gebruikt om te zeveren of aanzetten tot…dan hebben we het over cyber pesten en cyber stalking.

Ik hoop dat de persoon van het bericht hier boven goed beseft waar hij-zij mee bezig zijn.

• Bas

Natuurlijk Philip, je bent al vaker betrapt op racistische uitspraken tegen Nederlanders dus waarom zou je dat deze keer niet doen? Volgens mij schrok je gewoon van de reacties en doe je nu alsof iemand anders het heeft geschreven, erg laf.

• Menno

Ach jee, je was het niet in het echt? Denk je nu echt dat je zo belangrijk bent dat mensen de behoefte zouden voelen onder jouw naam te reageren?

Het is niet voor het eerst dat ik jou betrap op een ontzettende arrogante racistische houding, maar ook dat was jij zeker niet?

Mijn god wat een ontzettende treurige droeftoeter ben jij.

Ik kan niet anders dan ongewoon hard om je te lachen, je bent een hilarische Belg, alleen denk ik dat je de rest van België te kort doet om onder het mom van “superieure Belg” zulke domme reacties te posten, topic na topic. Het zou beter zijn als je jouw internet abonnement opgeeft en inruilt voor een bibliotheek abonnement.

• De Echte Philip

Doe is normaal met mijn naam!

• De Echte Philip

Doe is normaal met mijn naam!

• hans

Dat de oorspronkelijke BB theorie niet helemaal klopt ,zou waar kunnen zijn ,nu er sporen zijn gevonden binnen ons heelal van vroegere óf andere heelals

O, vertel vertel!

• Menno

verbazingwekkend veel mensen zijn beter dan Einstein, “on the internet” wel te verstaan…

Echt werkelijk waar je blijft brullen van het lachen hier, bijna jammer dat het zulk mooi weer is, ik zou me prima hebben kunnen vermaken vandaag…

:’)

Hoe lager het IQ hoe groter de zelfoverschatting

• Florent Huyghe

sceptische opmerkingen Hans mag hier blijkbaar niet,maar ik veeg er vierkant mijn voeten aan!hoog IQ of niet.ik heb een MENING over de BB teheorie.ziehier: zou het niet kunnen dat ons heelal een afsplitsing van een ander heelal is?bv:een botsing tussen 2 heelalen,denk aan de maan die is ontstaan(waarschijnlijk door een botsing), uitdijing van ons heelal zou daar het gevolg kunnen zijn.moest dit kunnen juist zijn dan is het over en uit met deBB teheorie. dit is mijn mening,geen bewijzen maar dat kan je van de BB ook zeggen,alleen ik ben een simpel muske.

Simpel Muske,

“geen bewijzen maar dat kan je van de BB ook zeggen” Dat kan je zeggen, ja. Alleen dat zou wel gelogen zijn.
      Ik en anderen hebben dit nu al zo vaak incl. bronnen verteld, dat ga ik niet nog een keer doen.

Door te stellen dat er geen bewijzen zijn, waarop anderen de bewijzen laten zien, waarna jij doodleuk weer beweert dat er geen bewijzen zijn, laat je wel zien niet bereid te zijn om je MENING bij te stellen ongeacht bewijzen voor de big bang tehorie.

• Florent Huyghe

rocker ik weet ook dat tot nu de BB teheorie de beste is(aanneembaar) ok hier over tot nu,maar voor hoe lang denk je?.men gaat steeds verder gaan kijken in de toekomst(ja?) wat als men geen vermoeden meer heeft maar kan bevestigen door verder te zien dat ons heelal niet uniek is.ik denk dat zelf de wetenschap hier bang voor is.dan zou deBB wel eens in nouwe schoentjes staan als je begrijp wat ik bedoel.

@Florent Huyghe
        Gelijk rocker zij hoeveel keer heeft men niet met begrip gereageerd op iemand zijn theorie en hun de bewijzen laten zien opnieuw opnieuw en opnieuw. Wij zijn in tegenstelling tot sommige wel bereid om onze meningen te herzien en vragen naar degelijke bronnen, maar die komen nooit.

En voor zover ik jou begrijp praat je over een multi universum ?
        De BB theorie verklaart perfect het ontstaan van ons universum van het moment van inflatie tot nu, over wat er voor of buiten ons universum is dat boeit in feite niet want de BB theorie verklaart het ontstaan van ons universum.

We zullen ook nooit weten wat er buiten ons universum is want we kunnen gewoon niet verder kijken dan de achtergrondstraling, je kunt niet verder kijken naar een punt na de geboorte van ons universum want toen was het er nog niet.

En waarom doen jullie wetenschappers af als the bad guys die wanhopig vast houden aan hun theorie, zo werkt het echt niet hoor.

• Philip

*@philip je kunt een ip block aanvragen, maar dit is te omzeilen( alhoewel ik niet verwacht dat er veel mensen zijn die weten hoe)*

Ik moet het zo gaan doen lex gezien ik niet rechtstreeks kan reageren op jou reactie, de balk met link staat er maar de balk beantwoorden is weg.
    Een IP blok is heel makkelijk te omzeilen, al moet men id wel weten hoe, dan nog is het moeilijk te hanteren gezien IP adressen veranderen.

Het enige dat er op zit is dat bezoekers gaan getagt worden op basis van hun Pc ID nummer.
    Iedere pc heeft een uniek ID nummer, op die manier is het wel makkelijk om blijvend iemand te bannen, tot zelfs het natrekken van waar het bericht werd verstuurd etc..is het makkelijker om eventueel gerechtelijke stappen te ondernemen.

Bas@ op jou bericht ga ik niet veel zeggen, ik heb je nogal eens gezegd, ben je het zelf wel niet, wees gerust, het komt toch vroeg of laat uit.
    Trouwens, op dat uur was ik op familie bezoek, Tim zou zelfs de tel van mijn zuster krijgen die dat zal bevestigen.

• Menno-v

gerechtelijke stappen te ondernemen, yeah right. Ik denk dat jij iets meer van recht moet afweten. Dan zou jij weten dat jij hier totaal geen zaak hebt. Eerst nadenken voordat je iets uit schreeuwt philip, maar dat is niet je sterkste kant.

• blauwappel

Sorry alvast voor mn slechte grama.
    Maar ik ben het met dat jochie eens. Dit is iets waar ik al een paar jaar mee rond loop. Ik geloof niet in de oerknal dat alles in eenkeer erwas. Ik denk dat de ruimte die wij nu kennen een beetje bij beetje ontstaan is. En op een gegeven moment in een stroom versnelling terecht komt. En ik denk dat de de sleutel rol de zwarte gaten zijn. Dat die aande andere kant van de eventhorizon. Net als een ballon alles opblaast. En nu komt het truukje een zwart gat is niks meer dat een simple x=y vergelijking. Denk maar eens aan tornado een heftig fenomeen maar zodraa de druk gelijk is heft het zichzelf op. Dus zodra een zwartgat haar critieke massa heeft bereikt ( hangt af van de grote ) begint het letterlijk aan de creatie van van tijd en ruimte.maar op een gegeven moment zal stress zo groot worden in het zwartgat dat de “mond” van het zwartgat geen bariere meer is. Zouden dit de zo beroemde quasars zijn? Dit zou ook de extreme dopler verschuiving kunnen verklaren. Een zwartgat dat zichzelf aan het oplossen is. En in het procces tijd en ruimte scheppen. Waarom zou alles in het klein niet in het groot werken en de natuur houd van herhalen kijk maar naar fractals. De natuur heeft altijd gelijk alleen de formule van de mens schiet tekort. Ik hoop echt dat ik het nog mee mag maken. Dat eigenlijk iedere (melkweg)stelsel op een gegeven moment verandert in een quasar. En daarmee het helal elke keer een stukje groter maken. Zou daarom ook zo zijn dat quasars met ongeloofelijke snelheid vanons afbewegen ¿¿ en zodra een quasar klaar is het centrale punt oplost en de sterrenhoop uitelkaar valt en in de nieuw onstane ruimte worden geslingert. Begint het proces weer overnieuw. Het helal was vroeger veel dicht dan nu. Verklaart ook gelijk waarom het helal zo veel lege ruimte bevat en het word er alleen maar leger op. Het is maar een idee dus.

• Lex

er staat bij het forum een reactie van een ene blauwappel kan hem hier niet echt vinden

Ook is het meestal zodat daar staat dat er 8 reacties zijn forum en in realiteit zijn er maar 6

• http://twitter.com/WizFuego King Fuego

Einstein heeft nooit een IQ-test gedaan, dus dat klopt niet helemaal dat hij n lager IQ heeft dan Jacob Barnett..

Wel erg indrukwekkend though

• Pjotre

simpel toch? als er al een oerknal is geweest zijn de omstandigheden er ook geweest.

• alice

OMG diene jongen is echt heel slim, hoe oud is hij, 12? ik ben 14 en doe latijn wiskunde maar ik begrijp er geen snars van ! :-) wow, zot !

• whogives

Van zulke figuren moet de mensheid het uiteindelijk hebben. Zonder mensen als Tesla, Newton, Eistein, etc. leefden we nog steeds in grotten in onze blote kont.

• Jaap van Dam

Ik heb op internet een interessante theorie gevonden in aanvulling op de reacties die ik met jullie wil delen.

• janfreak

Ik hoop dat deze jongeman daar in slaagt. Op zich is het wel aardig verzonnen het verhaal over de Oerknal, maar ik geloof er niets van. Alleen kan ik niet met een beter verhaal komen.

• jan.

Heelal is oneindig.
    Knal is eindig.
    Dus een oerknal in een bepaald gebied.
    De rest waar ook sterren zijn en planeten en de hele rattenplan is dan ook ontstaan door een oerknal.
    Dan komen we snel tot de conclusie er zijn meerdere oerknallen.
    Dan zijn er ook meerdere ontstekingstijden..
    Oerknal van 2 miljard of 20 miljard of 50 miljard of 13,8 miljard jaar…
    Denk aan de knal…
    je hoort hem 10 meter ver…
    Denk aan een grotere knal je hoort hem 100 km ver…
    Elke keer komt er een eind aan…
    Een super knal of hoe hard de knal ook is er komt een keer een eind aan..
    Laten we zeggen in een heelal hebben we dus miljoenen en miljarden oerknallen als dat de oplossing is over het vraagstuk hoe zijn we ontstaan….
    Zijn meerdere verklaringen….

Noot van de redactie: wij vinden het leuk als je een reactie plaatst! Het enige wat we vragen is dat je het beschaafd en on-topic houdt. Reacties die niet aan deze regels voldoen, worden verwijderd.