12 miljard oude witte dwergster geïdentificeerd

Een astronoom heeft de twee oudste en dichtstbijzijnde witte dwergsterren geïdentificeerd. Zij staan slechts 100 lichtjaar van de aarde.

Een assistent-professor van de universiteit in Oklahoma analyseerde de twee sterren en stelde, samen met collega’s, vast dat deze 11 tot 12 miljard jaar oud zijn. Omdat zij 100 lichtjaar van onze aarde verwijderd zijn, wordt het paar beschouwd als de dichtstbijzijnde voorbeelden van de oudste sterren in het heelal, die kort na de oerknal werden gevormd.

Grote Beer
De twee witte dwergsterren staan nu bekend als WD 0346+246 en SDSS J110217, 48+411315.4 (J1102). Ze bevinden zich in de sterrenbeelden Stier en de Grote Beer.

Kachels
Witte dwergsterren zijn te vergelijken met hete kachels volgens Mukremin Kilic, de astronoom die het paar ontdekte. Als de kachel uit is, koelt de ster in de loop van tijd langzaam af. Door te meten hoe koel de ster is, kunnen astronomen zien hoe oud hij is. De witte dwergsterren zijn twee uitgebrande kernen van sterren die te vergelijken zijn met onze zon. Over ongeveer vijf miljard jaar, zal ook onze zon uitgebrand zijn en veranderen in een witte dwergster. De zon verliest dan haar buitenste lagen en verandert in een ongelooflijk dichte ster ter grootte van de aarde.

Opvallend is dat het paar snel door de ruimte reist, met een snelheid van wel 600.000 mijl per uur (ongeveer 966.000 kilometer per uur). Normaal blijven sterren op een vaste plek in de ruimte.