300 nieuwe soorten ontdekt op de Filipijnen

Wetenschappers hebben op de Filipijnen zo’n driehonderd nieuwe soorten ontdekt. En daar zitten wat eigenaardige exemplaren tussen…

De onderzoekers struinden zowel het bergachtige gebied als de zee in 42 dagen tijd af. Ze ontdekten onder meer 50 nieuwe soorten zeeslakken, onbekend koraal en nieuwe insectensoorten.

…op de Filipijnen eerder deze week ook al zeven nieuwe muizensoorten werden ontdekt?

Onder de nieuwe soorten bevinden zich heel wat bijzondere vondsten. Bijvoorbeeld een zingcicade – een insect – dat een geluid maakt dat sterk doet denken aan een menselijke lach. Of de opgezwollen haai: dit dier pompt water in zijn maag om groter te lijken als hij bedreigd wordt. En koraal dat met stekels hongerige vissen op afstand houdt.

Dat al deze nieuwe soorten zolang over het hoofd gezien zijn, is niet verwonderlijk, zo stellen de onderzoekers. Veel diersoorten zijn zeer klein of leven in heel verlaten gebieden. Het onderzoek toont aan dat de Filipijnen een enorme biodiversiteit kennen. Het is dan ook aannemelijk dat de expeditie een vervolg krijgt: de onderzoekers zijn ervan overtuigd dat er nog veel meer te ontdekken valt.

Bovenstaande afbeelding laat de haaien zien die zich kunnen oppompen. Foto: Stephanie Stone / California Academy of Sciences.