Aangepast HIV-virus helpt kanker bestrijden

Wetenschappers hebben een aangepaste vorm van het HIV-virus gebruikt om kanker te bestrijden. Met succes.

Ons immuunsysteem is vaak prima in staat om ons te beschermen tegen tal van ziekten. Het probleem met kanker is dat het immuunsysteem het niet ziet of het in ieder geval niet als een bedreiging lijkt te zien. Wetenschappers vroegen zich af of het mogelijk was om ons immuunsysteem wakker te schudden. Ze namen de proef op de som met zwaar geschut: het HIV-virus.

T-cellen
In ons bloed zitten T-cellen: deze witte bloedcellen pakken virussen, maar bijvoorbeeld ook kankercellen aan. De onderzoekers verzamelden drie patiënten met kanker en verwijderden alle T-cellen uit hun bloed. Vervolgens infecteerden ze de T-cellen met een aangepaste versie van het HIV-virus. Door dit virus waren de T-cellen in staat om kankercellen te herkennen en te verwijderen.

Ziek
De T-cellen werden aan de patiënten teruggegeven en de patiënten werden ziek. Ze kregen griepachtige symptomen. Het bewijs dat hun immuunsysteem werkte. En dat ook de kankercellen op hun hoede moesten zijn: het immuunsysteem was namelijk wakker geschud en pakte de kanker aan.

Remissie
Van de drie patiënten zijn er twee in remissie. Bij een derde is de ziekte in ieder geval verzwakt. Alle patiënten leden aan chronische lymfatische leukemie. De onderzoekers hebben echter goede hoop dat de methode ook werkt bij andere vormen van kanker.

Blijven
Het mooie is dat de T-cellen ook nadat de kanker is verdwenen in het lichaam blijven. Dus elke keer als de ziekte weer de kop op wil steken, staan ze klaar om die aan te pakken.

De onderzoekers publiceerden hun resultaten in het blad New England Journal of Medicine. Ze zetten hun veelbelovende studie voort en gaan kijken of ook andere vormen van kanker op deze manier kunnen worden bestreden.

"HIV used to fight cancer" - News.discovery.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door VashiDonsk (via Wikimedia Commons).