Aan/uit-knop voor pijn ontwikkeld

Pijn? Even op een knop drukken en het is weer over. Wetenschappers tonen aan dat dat tot de mogelijkheden behoort.

Duitse onderzoekers hebben namelijk een manier ontwikkeld om pijn met behulp van een lichtgevoelige ‘knop’ ‘uit’ en ‘aan’ te zetten. De wetenschappers doen hun ontdekking in het blad Nature Methods uit de doeken.

QAQ
De onderzoekers ontwikkelden een chemische stof die ze QAQ noemen. Het molecuul bestaat uit twee functionele delen die met elkaar verbonden zijn door een soort ‘brug’. De vorm van die ‘brug’ kan worden veranderd met behulp van licht. Licht met een speciale golflengte zorgt ervoor dat de brug zich buigt. Terwijl een andere golflengte weer resulteert in een platte brug. Zoals gezegd heeft QAQ twee actieve delen. Eén van die delen lijkt op de pijnstiller lidocaïne. Dit stofje pakt receptoren van zenuwcellen die ons op de hoogte brengen van pijn, aan. Hierdoor voelen we minder of geen pijn.

…daverend lachen de pijn verzacht?

Recht
De onderzoekers zijn erin geslaagd om QAQ in zenuwcellen aan te brengen. Het lidocaïne-achtige deel kan hier zijn werk gaan doen. Maar alleen wanneer de eerder genoemde ‘brug’ recht is. Dus door het molecuul aan een bepaalde golflengte licht bloot te stellen, kan die brug recht worden en kan het lidocaïne-achtige deel de activiteit van pijngevoelige zenuwcellen afremmen.

Snel
En dat alles is echt met één druk op de knop te regelen, want het molecuul reageert heel snel. Wanneer de onderzoekers het aan een andere golflengte licht blootstelden, boog de brug zich weer en werd de pijn binnen enkele milliseconden niet langer afgeremd.

En de methode werkt echt, zo schrijven de onderzoekers. Dat is gebleken uit dierproeven. Toch is het niet direct de bedoeling om de methode te gaan gebruiken om pijn te onderdrukken. De onderzoekers zien het meer als een manier om pijn te kunnen onderzoeken.

"Ein Ausknopf für den Schmerz" - Uni-Muenchen.de
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Nrets (via Wikimedia Commons).