Aliens mijden: ja of nee?

Stephen Hawking, een van de belangrijkste wetenschappers ter wereld, vindt dat wij de aliens moeten mijden. Ze zouden wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Wat vinden andere wetenschappers? Scientias.nl zet de meningen van tien prominente wetenschappers op een rij.

Natuurlijke selectie

“Aliens plaatsen waarschijnlijk hun eigen interesses boven die van de aardlingen, dat is immers het uitgangspunt van het Darwiniaanse concept van natuurlijke selectie”, vertelt Blair Csuti van de Oregon staatsuniversiteit. “Buitenaardse beschavingen hebben waarschijnlijk vijf tot zes miljard jaar nodig om hetzelfde technologische niveau te bereiken als de mensheid. Aangezien het heelal ouder is dan dertien miljard jaar, bestaan er mogelijk al geavanceerde buitenaardse rassen in het verre universum.”

Is het mogelijk dat buitenaards leven een bezoek brengt aan de aarde? Misschien, maar het gaat waarschijnlijk nog een tijd duren. Csuti: “Er zijn beperkingen, zoals de snelheid van het licht, tijd en ruimte. Het duurt waarschijnlijk tientallen miljoenen jaren voordat onze radio- en televisiesignalen worden opgemerkt door een buitenaards ras. Tegen de tijd dat een vijandig buitenaards ras de aarde bereikt, heeft de aarde al een goed afweersysteem.”

Intelligentie is een struikelblok

Net als Hawking denkt professor Robert Ehrlich van de George Mason universiteit dat aliens mogelijk kwade bedoelingen hebben. “Wanneer twee groepen op aarde strijden om dezelfde grondstoffen, ontstaat er altijd een conflict”, zegt de professor. “De groep met de grootste technologische voorsprong wint.” Oftewel: de aliens die door de ruimte reizen winnen. Zij hebben immers de technologie om door de ruimte te reizen.

Ehrlich is het ook eens met zijn collega Csuti. “Wanneer iemand lid is van een bepaalde soort, dan vindt diegene het leven van gelijksoortigen belangrijker dan het leven van andere soorten.” Intelligentie kan een groot struikelblok worden. “Aliens zijn waarschijnlijk intelligenter dan mensen. Wanneer het gat in intelligentie groot genoeg is, zien ze ons waarschijnlijk als lage levensvorm. Niet waardig genoeg om als gelijke te behandelen.”

Micro-organismen zijn de boosdoener

Wij mensen zien kwaadaardige buitenaardse wezens niet als micro-organismen. B.G. Sidharth van het Birla Science Centre Adarshnagar in India wel. “Micro-organismen zijn waarschijnlijk de meestvoorkomende soort levensvorm op andere planeten. Het zijn niet technologisch geavanceerde aliens, maar buitenaardse micro-organismen die het grootste gevaar vormen voor leven op aarde.”

“De Spanjaarden vernietigden oude beschavingen in Zuid en Midden-Amerika. Niet met geavanceerde wapens, maar met meegenomen ziektes. De gevolgen van blootstelling aan buitenaardse micro-organismen kunnen desastreus zijn voor mensen en ander leven op aarde,” concludeert Sidhart.

Vredelievende kwantumwezens

Aards leven is gebaseerd op chemie. “Maar wat als leven elders is gebaseerd op kwantummechanica?”, vraagt Randy D. Allen van de Oklahoma staatsuniversiteit zich af. “Buitenaards leven is dan in staat om subatomische deeltjes te manipuleren, zoals onze cellen chemische verbindingen manipuleren. Ze kunnen zelfs evolutie en het lot beïnvloeden. Buitenaardse wezens worden dan, in aardse ogen, goden.”

“Kwantumwezens hebben geen behoefte aan grondstoffen, dus waarschijnlijk zijn ze vredelievend. Misschien hebben ze ons al gevonden, maar negeren ze ons, net zoals wij andere lagere levensvormen om ons heen negeren. Het is ook mogelijk dat ze zien dat wij evolueren, maar dat ze rustig wachten tot mensen ooit zelf kwantumwezens worden.”

Geen warm welkom

“Iedere geavanceerde beschaving in het universum wil niet graag als eerste bezocht worden door een meer geavanceerde beschaving”, zegt Pushkar Ganesh Vaidya van het Indian Astrobiology Research Centre. “Oftewel het is slim van een beschaving om een geavanceerde beschaving niet uit te nodigen.”

“We doen het goed op aarde, omdat we vandaag de dag het meest intelligent en het meest technologisch geavanceerd van alle aardse wezens zijn. Om deze status te behouden, moeten we ook in het universum het meest technologisch geavanceerde ras zijn. Als u denkt dat de strijd voor bestaansrecht gewonnen is, dan moet u beter nadenken.”

Waarom vernietigen?

GianCarlo Ghirardi van de universiteit van Triëst gelooft niet dat aliens kwaadaardige plannen hebben. “Waarom zouden ze andere planeten zoeken en deze vernietigen? Als Hawkings aliens net zoals mensen zijn, dan ben ik in zekere zin optimistisch. Zij zijn niet alleen wetenschappelijk, maar ook ethisch verder ontwikkeld dan mensen en hebben waardering voor leven. Ze hebben dus geen motivatie om leven op aarde te vernietigen. Waarschijnlijk hebben ze respect voor alle levende wezens in het heelal, en dus ook op aarde.”

Ghirardi denkt dat de eerste aliens op aarde robot zijn. Meer wetenschappers denken dit, zoals professor Ehrlich. Mensen zouden niet in staat zijn om miljoenen jaren te leven. Ghirardi: “Misschien dat daar meer onderzoek naar gedaan moet worden, hoe mensen miljoenen jaren in leven kunnen blijven.”

Mond dicht

Als laatste spreekt Stephen Freeland van de universiteit van Hawai. Hij is niet zo blij met al die gissende wetenschappers. “Niemand heeft tot nu toe wetenschappelijk bewezen dat Hawking gelijk heeft. Wetenschappers – zoals Stephen Hawking – hebben de verantwoordelijkheid om de integriteit van wetenschap te verdedigen door de wetenschappelijke basis te demonstreren (empirische testen) of duidelijk aangeven waar ze de informatie vandaan hebben. Hawking en andere wetenschappers slagen hier niet in.” Freeland denkt dat dit gevolgen heeft voor de betrouwbaarheid van wetenschap. “Wetenschap wordt steeds minder serieus genomen.”