Alzheimer ontstaat mogelijk in de lever

Een nieuw onderzoek kan de kijk op Alzheimer radicaal veranderen. Eerder bleek al dat de ziekte mede veroorzaakt wordt door verkeerd afgebroken eiwitten. Men ging er vanuit dat de hersenen de bron van deze boosdoeners waren, maar nieuw onderzoek toont aan dat de lever wellicht de bron van alle kwaad is. En dat zou de behandeling en preventie van Alzheimer vergemakkelijken.

Voor zover wetenschappers op dit moment weten, ontstaat Alzheimer mede doordat eiwitten verkeerd worden afgebroken. De restanten van deze foute eiwitten – bèta amyloïd – gaan klonteren en beschadigen de hersenen.

Gen
De onderzoekers besloten uit te zoeken welke genen (mede) verantwoordelijk zijn voor de productie van bèta amyloïd. Ze ontdekten dat het gen Presenilin2 betrokken is bij het voortbrengen van de foute eiwitten. Toen de wetenschappers uit gingen zoeken waar de erfelijke variant van dit gen zich ophield, ontdekten ze dat het in het brein helemaal geen rol speelt. De erfelijke variant uitte zichzelf enkel in de lever.

Bloed
Dat wijst erop dat significante concentraties van het foute enzym ontstaan in de lever. Van daaruit komen de enzymen in het bloed terecht en worden ze naar de hersenen gevoerd, zo speculeren de onderzoekers. En dat hele proces moet gemakkelijk te onderbreken zijn. Door de productie van de eiwitten in de lever stil te leggen, wordt het brein beschermd. De wetenschappers probeerden dat uit en ontdekten dat de restanten van de eiwitten dan inderdaad niet in het brein voorkomen. Dat bevestigt het vermoeden dat de eiwitten enkel in de lever geproduceerd worden.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad The Journal of Neuroscience Research.