Analytisch denken promoot ongeloof

Analytisch denken zorgt er, zelfs onder toegewijde gelovigen, voor dat religieuze overtuigingen minder overtuigend worden.

Dat hebben wetenschappers van de universiteit van British Columbia ontdekt. Of u nu supergelovig of juist sceptisch bent over religie: als u analytisch gaat denken dan neemt het ongeloof toe.

De onderzoekers baseren die conclusies op experimenten, zo meldt het blad Science. Ze verzamelden een groep proefpersonen en lieten de helft van de groep taken verrichten waarbij analytisch denken hard nodig was. Na het experiment werd gekeken hoe de proefpersonen tegen religie aankeken. Bij de mensen die analytische taken hadden verricht, hadden de religieuze overtuigingen in daadkracht ingeboet.

…de dood atheïsten ontvankelijker maakt voor religie?

Intuïtief
“Onze studie borduurt voort op eerder onderzoek dat religieuze overtuigingen in verband brengt met ‘intuïtief’ denken,” legt onderzoeker Ara Norenzayan uit. “Onze resultaten suggereren dat het activeren van het ‘analytische’ cognitieve systeem in de hersenen de ‘intuïtieve’ steun voor religieuze overtuigingen in ieder geval tijdelijk kan ondermijnen.” “Ons doel was om uit te zoeken waarom mensen in verschillende mate in een God geloven,” vertelt onderzoeker Will Gervais. “Een combinatie van complexe factoren beïnvloedt zaken die te maken hebben met persoonlijke spiritualiteit en deze nieuwe vondsten suggereren dat het cognitieve systeem gerelateerd aan deze analytische gedachten één van de factoren is die ongeloof kan beïnvloeden.”

De onderzoekers zien zeker nog wel mogelijkheden voor toekomstig onderzoek. Zo zouden ze graag nog willen achterhalen of het effect van analytisch denken tijdelijk of blijvend is.

"Analytic thinking can decrease religious belief: UBC study" - UBC.ca
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Todd Martin (cc via Flickr.com).
  • lvg

Veel gelovigen proberen met analytisch denken de wonderen te verklaren of de schepping geloofwaardiger te maken dan de evolutie.
    Los van de vraag of dit op een wetenschappelijke manier gebeurd, is het een feit dat ze door hun analytisch denken een sterkere houvast in geloof zoeken/vinden.
    Ook bij andere geloofsrichtingen gebeurt dat, als is het soms sterk geleid analytisch denken, zoals bij de Jehova Getuigen, waar alles voorbereid wordt met vraag en antwoord.
    Bij de fundamentalistische moslims is hun overtuiging zeker niet los van analytisch denken.
    Waarom zou je analytisch denken in het geloof en experimentele taken loskoppelen?
    Het licht misschien eerder aan de soort experimentele taken, welke misschien gericht waren op het mogelijk onlogische van het geloof.

• LordTwat

Logisch nadenken zou al tot ongeloof moeten leiden.

• mattias

als ik diep analytisch nadenk twijfel ik sowieso al aan alles. en ik ben niet religieus. als je nadenkt over werkelijkheid en daarbij zo min mogelijk of geen aannames te maken kom je snel tot enge conclusies. dus dat dit bij religieuzen gebeurt is dus niet zo gek, het gebeurt bij iedereen. ook niet-religieuzen hebben een levensovertuiging.

• Martin Lelystad

Ja en als je nergens in gelooft, hoe kun je dan logisch denken?

• Ragingr2

Die snap ik niet.

Het klinkt een beetje als zo’n quasi-diepzinnige kreet van “Ja dat dat klinkt eigenlijk wel… euh, wacht, huh, wat!?”

Hoezo moet je ergens in geloven om analytisch te kunnen denken, leg eens uit?

• Martin Lelystad

Dat bedoel ik dus! Analytisch denken is gebaseerd op logica en aangezien het merendeel van de wetenschap wordt bepaald door aannames en proefdondervindingen zul je daar in moeten geloven om analytisch te kunnen denken.