Omkering magnetische polen is geen ramp

We kunnen weer een doemscenario afstrepen: omkering van de magnetische polen van onze planeet kan geen kwaad.

Velen zijn ervan overtuigd dat de aarde volgend jaar vergaat. De manieren waarop dat gaat gebeuren, verschillen. Maar één oorzaak die veelvuldig genoemd wordt, is het omkeren van de magnetische polen van onze aarde. NASA kan het niet meer aanzien en trekt een dikke streep door die redenering door te stellen dat omkerende polen helemaal geen doemscenario met zich meebrengen.

Kompas
Wanneer de magnetische polen van de aarde zich omdraaien, dan wijst uw kompas naar het noorden wanneer u naar het zuiden kijkt. En omgekeerd. Maar liefhebbers van doemscenario’s denken dat het daar niet bij blijft. De hele aarde zou van slag raken en de mensheid zou het met de dood moeten bekopen.

…wij mensen het magnetisch veld van de aarde in theorie kunnen detecteren?

Vaker
Genoeg reden voor NASA om alle feiten omtrent zo’n omkering van de magnetische polen eens op een rijtje te zetten. Allereerst, zo is op de site van NASA te lezen, moeten mensen zich realiseren dat de aarde wel vaker een omkering van de magnetische polen heeft meegemaakt. De laatste keer dat het gebeurde, was zo’n 780.000 jaar geleden.

Gevolgen
Uit fossiele resten weten we dat dat geen akelige gevolgen heeft gehad. Zo blijft het klimaat op aarde – in tegenstelling tot wat doemdenkers vermoeden – stabiel. Ook is het niet zo dat we door de omkering van magnetische polen korte tijd zonder (beschermend) magnetisch veld zitten. Het is voor zover wetenschappers weten nog nooit voorgekomen dat het magnetische veld helemaal verdween.

Er is dan ook geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de omkering van de magnetische polen in 2012 (of op een ander moment) tot een doemscenario gaat leiden. Natuurlijk zijn er (met name voor volgend jaar) nog wel meer doemscenario’s voorspeld. De oorzaken van al dat voorspelde leed lopen sterk uiteen. Van Maya-kalenders tot enorme vulkaanuitbarstingen: mensen maken zich er al maanden druk over. En dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven: verhalen over het vergaan van de wereld doen het altijd goed. Maar wetenschappelijk bewijs is er niet voor.

"Magnetic Pole Reversal Happens All The (Geologic) Time" - NASA.gov