Angstaanjagende vleesetende dinosaurus ontdekt in Argentinië

De dino – ongeveer zo groot als een olifant – had enorme klauwen, vlijmscherpe tanden en extreem krachtige kaken.

Ongeveer 80 miljoen jaar geleden, toen tyrannosauriërs het noordelijk halfrond domineerden, leefde een net zo angstaanjagende lookalike op de zuidelijke continenten. Tot die conclusie komen onderzoekers in een nieuwe studie. Het team heeft in Argentinië namelijk de fossiele resten van een tot voor kort nog onbekende en roofzuchtige dino aangetroffen. En daarmee breiden we onze kennis over het tijdperk der dino’s steeds verder uit.

Llukalkan aliocranianus
De dinosaurus is Llukalkan aliocranianus genoemd, wat zoveel betekent als ‘degene die angst veroorzaakt’. En de dino doet zijn naam inderdaad eer aan. Het beest had een vreemde, korte schedel met ruwe botten wat betekent dat hij uitstulpingen en uitsteeksels had, vergelijkbaar me sommige hedendaagse reptielen (denk aan het gilamonster of sommige leguanen). Bovendien kon de dino zich meten met een olifant en was hij uitgerust met enorme klauwen, vlijmscherpe tanden en extreem krachtige kaken.

Schedel van Llukalkan aliocranianus. Afbeelding: Journal of Vertebrate Paleontology

Je had Llukalkan aliocranianus dan ook zeker niet willen tegenkomen. Met zijn snelle achterpoten kon hij een noodlottige prooi gemakkelijk inhalen, om ‘m daarna met zijn enorme klauwen naar de grond te werken. Vervolgens werd het fatale slachtoffer met de krachtige kaken en scherpe tanden verorberd. Het wijst erop dat de dino waarschijnlijk een geduchte moordenaar was. Sterker nog, hij moet zelfs één van de grootste en meest afschrikwekkende roofdieren in heel Patagonië zijn geweest die tijdens het Krijt in het gebied rondstruinden.

Abelisauridae
De dino kan worden thuisgebracht onder de Abelisauridae; een groep theropode dinosauriërs behorend tot de Ceratosauria. Momenteel weten we af van het bestaan van tien soorten die op de zuidelijke continenten leefden. Llukalkan aliocranianus verschilt echter op enkele vlakken van andere Abelisauridae. De opbouw van de schedel suggereert namelijk dat zijn gehoor ietsje anders en zelfs iets beter was dan die van de meeste Abelisauriden. Mogelijk was zijn gehoor vergelijkbaar met dat van moderne krokodillen.

Meer over Abelisauridae
Abelisauridae zijn een groep vleesetende dinosaurussen die vooral in zuidelijke gebieden wordt teruggevonden. De dino’s die tot deze groep behoorden waren gemiddeld vijf tot negen meter lang. Hoewel abelisauriden over het algemeen met hun kleine stompe armpjes wel wat weg hadden van de befaamde T-rex, beschikten ze tevens over unieke, ongewoon korte, diepe schedels met grote kammen, bulten en hoorns.

“Het is een bijzonder belangrijke ontdekking,” zegt onderzoeker Federico Gianechini. “De vondst suggereert namelijk dat er een grote diversiteit aan Abelisauriden bestond die in groten getale in het gebied voorkwamen.”

Ondanks de belangrijke bevindingen, valt er nog veel te ontdekken. “De vondst suggereert dat er waarschijnlijk nog meer Abelisauridae zijn die nog op ontdekking wachten,” zegt Gianechini. “We zullen dus verder gaan met onze zoektocht naar andere nieuwe soorten.”

Benieuwd…

…naar de meest flamboyante dinosaurus die onderzoekers ooit hebben ontdekt? Lees en bekijk de artistieke impressie hier!

"The 'one who causes fear' - new meat-eating predator discovered" - Taylor & Francis Group (via EurekAlert)