Antistofje pakt alle soorten griep aan

Wetenschappers hebben voor het eerst een antistofje gevonden dat alle varianten influenza A bestrijdt. Een doorbraak.

Nu moet voor elke variant griep nog een nieuw vaccin worden ontwikkeld. In de toekomst willen de wetenschappers echter een universeel griepvaccin ontwikkelen dat alle soorten griep aanpakt. Het is niet alleen goedkoper, maar ook een stuk effectiever: zodra de griep de kop opsteekt, hoeft er niet eerst geëxperimenteerd te worden, maar ligt een doeltreffend vaccin klaar.

Dichterbij
Zo’n universeel vaccin lijkt weer een stukje dichterbij gekomen nu wetenschappers een antistofje hebben ontdekt dat alle soorten griep bestrijdt. De onderzoekers bestudeerden 100.000 cellen van mensen die de griep hadden of een griepprik hadden gekregen. Zo ontdekten ze antistofje FI6.

…Japanners een spiegel hebben ontwikkeld die vast kan stellen of u griep heeft?

Proteïne
Het stofje pakt proteïnen op het oppervlak van influenza A-virussen aan. “We hebben elk subtype van influenza A geprobeerd en het reageert op allemaal,” vertelt onderzoeker John Skehel. De onderzoekers besmetten muizen met het dodelijke H1N1-virus en dienden binnen twee dagen het antistofje toe. De dieren herstelden en overleefden het allemaal.

Hoewel de vondst van het antistofje een doorbraak is, zijn we er nog lang niet, zo benadrukken onderzoekers. Ze wijzen erop dat de ontwikkeling van een vaccin nog enige tijd zal kosten. Het vaccin moet ervoor zorgen dat het lichaam zelf het antistofje aan gaat maken.

"'Super antibody' fights off flu" - BBC.co.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Michael Verhoef (cc via Flickr.com).
  • Sunshine

Ik weet het, ik val in herhaling maar ik blijf het roepen: ‘Of je zorgt gewoon dat je immuunsysteem in orde is’. Niets te maken met antistofjes en de andere zooi die erbij wordt gebruikt om het in te spuiten.

Foutje in de tekst: ze zoeken geen vaccin dat alle vaccins aanpakt maar vervangt lijkt mij. Óf ze zoeken een vaccin dat alle soorten griep aanpakt.
    Wat je wilt.

• http://www.scientias.nl Tim Kraaijvanger

Het is aangepast! Bedankt!

• http://www.aircars.tk Didier Grimonprez

Niet iedereen is jong en gezond. Of je immuunsysteem in orde is hangt niet steeds van jezelf af. Een universeel vaccin kan vele levens redden

• Sunshine

Ben het met je eens dat niet alle ascpecten van gezondheid in eigen hand liggen maar verreweg het grootste deel wel.
      Van vaccinaties komt steeds meer in de bekendheid dat de waarheid omtrent vaccinaties nét ietsje anders is dan de pharmaceuten ons willen laten geloven.

Bekijk de docu ‘Vaccination, the hidden truth’ op het net eens.
      Zien of je dezelfde mening daarna nog hebt.

• Marcgeurens

Zoals als je misschien niet weet hebben we mensen geen evolutie meer lichamelijk dan alleen geestelijk. Lichamelijk worden we steeds zwakker en blijven de mensen die een slecht immuunsysteem hebben ook leven en geven dit door. We worden steeds minder beschermt. Dit medicijn zal misschien wel een uitkomst geven maar geen oplossing.

• realitycheck