Apparaatje aapt hondenneus na en spoort explosieven op

Wetenschappers hebben een piepklein apparaatje ontwikkeld dat de hondenneus na-aapt en in staat is om explosieven en andere substanties waar honden nu nog naar zoeken, te identificeren.

De onderzoekers lieten zich voor het ontwikkelen van het apparaatje inspireren door de hondenneus. Het resultaat is een piepklein apparaatje dat weliswaar heel anders werkt dan de hondenneus, maar toch in staat is om zwakke geuren te verzamelen en te identificeren.

“Het apparaatje bestaat uit twee delen,” vertelt onderzoeker Martin Moskovits. “Er is een microkanaal dat lijkt op een heel klein riviertje en dat we gebruiken om moleculen te vangen en aan het andere deel te presenteren.” Dat andere deel bestaat uit een mini-spectometer. Deze mini-spectometer kan met behulp van een laser de spectrale signatuur van stoffen vaststellen. Die wordt vervolgens door een database met de spectrale signaturen van de meest uiteenlopende stoffen gehaald. Zo wordt de stof geïdentificeerd.

…ons brein overuren maakt als onze neus verstopt zit?

Dag, hond?
In de toekomst kan het apparaatje honden die zoeken naar drugs op explosieven overbodig gaan maken. “Net als mensen kunnen honden een goede en een slechte dag hebben, moe zijn of afgeleid worden,” vertelt onderzoeker Carl Meinhart. “Wij hebben een apparaatje ontwikkeld dat net zo gevoelig of misschien nog wel gevoeliger is dan de neus van een hond en aan een computer laat weten welk molecuul het waarneemt.”

Mede doordat het apparaatje klein en draagbaar is, kan het heel gemakkelijk op bijvoorbeeld vliegvelden worden ingezet om naar explosieven of drugs te zoeken. Maar de onderzoekers zien nog wel meer mogelijkheden. “Het kan ook moleculen die op ziekten wijzen in de adem van mensen detecteren,” vertelt Moskovits. Ook zou het kunnen achterhalen of voedsel bedorven is.

"Nanotech Device Mimics Dog's Nose to Detect Explosives" - UCSB.edu
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van de universiteit van California, Santa Barbara.