‘Ark van Noach gevonden’

Een team van Chinese en Turkse evangelische onderzoekers beweert de Ark van Noach te hebben gevonden. Het is al langer bekend dat er een structuur ligt op de berg Ararat in Turkije. De onderzoekers hebben onderzocht hoe oud het hout van deze structuur is en kwamen uit op een leeftijd van 4.800 jaar.

“Het is nog niet honderd procent zeker dat het hier gaat om de Ark van Noach, maar we zijn wel 99,9 procent zeker”, vertelt Yeung Wing-cheung van Noah’s Ark Ministries International tegen persbureau AFP.

De houten constructie bevat enkele compartimenten. Sommige van deze compartimenten zijn uitgerust met balken. Wing-cheung denkt dat er ooit dieren in deze kamers woonden.

Volgens de evangelische archeologen is er geen sprake van een menselijke nederzetting op de berg. Volgens Yeung Wing-cheung is er nog nooit een nederzetting op een hoogte hoger dan 3.500 meter gevonden in de omgeving van de berg Ararat.

De onderzoekers hopen dat de ark op de Werelderfgoedlijst komt. Ook zal er nog een grote archeologische opgraving plaatsvinden.

In de Bijbel staat dat de Ark van Noach na de zondvloed op een berg strandde. Velen geloven dat dit de berg Ararat is, het hoogste punt in de omgeving.

Print Friendly and PDFPrint dit artikelPrint Friendly and PDFPDF Foutje in de tekst gevonden? Meld het ons!
Bronmateriaal:
"'Noah's Ark' discovered in Turkey" - IOL.co.za
  • Ronald

    Wàt een onzin …..

    De ‘Ark van Noach’ heeft nooit bestaan, het is slechts een symbool, zoals de gehele Bijbel …..

    • Tuego Aqui

      En dat weten Ronald, Raoul_Duke en ijstaartindeoven natuurlijk zeker, want zij geloven daar heilig in…… Pffff, de basis van onze wetenschappelijke ontwikkeling is geloof, om dat daarna te gaan onderzoeken. Laat dat nu exact zijn wat deze wetenschappers ook doen….

      • http://www.rotsvast.net Ries

        Een gelovige heeft deze vondst niet nodig om te geloven dat de Bijbel waar is.
        Iemand die niet wil geloven zal ondanks dit de Bijbel niet geloven.
        http://www.statenvertaling.net/bijbel/psal/10.html#4
        http://www.statenvertaling.net/bijbel/psal/14.html#1

      • cerarch

        en ik maar denken dat de basis van wetenschappelijke ontwikkeling kennis is….

        • cerarch

          http://michaelsheiser.com/PaleoBabble/

          ook wel een aardig stukje geloof

        • jan

          Alles verandert. Vooral wetenschappelijke kennis. Omdat men iedere keer maar hele kleine stukjes van de "puzzel' ziet. En dan wordt er weer iets nieuws of tegenstrijdigs ontdekt, en dan wordt alles weer bijgesteld..
          En niets is objectief. Als je (in de natuurkunde) elementaire deeltjes 'bekijkt' veranderen ze…

    • neeltje

      Als je werkelijk gelooft in God en in de Bijbel, heb je eigenlijk geen bewijs nodig. Ik geloof echt dat God de aarde en alle levende wezens in zes dagen heeft geschapen.
      Leg jij dan eens uit hoe jij denkt dat bijvoorbeeld de wereld is ontstaan?
      Ik vind deze ontdekking van de ark juist echt heel bijzonder!

    • Johnny

      Natuurlijk is het onzin. Want stel je voor dat het echt is. Dan is de zondvloed er dus echt geweest. Dan klopt de Bijbel dus. En als de Bijbel klopt dan is Jezus dus echt de Zoon van God. Dan is Hij echt voor ons aan het kruis gegaan. Heeft Hij echt alle straf op zich genomen! Dan kunnen we echt een relatie met God hebben en eeuwig leven hebben als we Zijn offer aanvaarden.

      Dan bestaat er dus echt opofferende Liefde.

      Maar laten we het vooral onzin noemen. Kunnen we lekker verder leven. Hoeven we nergens over na te denken. Kunnen we lekker alles wegredeneren.

      Of zullen we de Bijbel is onderzoeken?

      Want stel dat het wel De Waarheid is? Waar blijven we dan na deze aarde?

      • Mike

        Maar hoe kunt ge zo ondankbaar zijn voor het leven als misterie op zich?… effe alles wegrendere ja

      • yvon

        GOED ZO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        wakker worden mensen!

      • Lor

        Waar wij blijven is geheel aan ons, het ligt er maar net aan hoe wijdt wij onze ogen willen openen. Of we zullen permanent tot stof wederkeren, of we zullen – net zoals in de bijbel staat – in een betere wereld leven, die niet door mensen maar door god geregeerd word.

    • emason

      hoe verklaar je dan wat er in de bijbel staat nu gevonden is?

      • jan

        dat wat gevonden is is een houten constructie. .. wat het is moeten we maar afwachten

  • Raoul_Duke

    Inderdaad, wat een onzin!

    Zal ook een drukke bedoeling zijn geweest op die ark als er twee stuks van iedere diersoort op mee moesten reizen hahaha!

    Niet te geloven dat er “wetenschappers” zijn die hier oprecht onderzoek naar doen…..

    Pseudo-wetenschap als je het mij vraagt!

    • jan

      veel wetenschap is 'pseudo' wetenschap, omdat niets objectief is.
      zelfs in de natuurkunde: de elemetaire deeltjes veranderen als men er naar 'kijkt'

    • Jesse Aalten

      Kalm he?!
      Je hebt 't wel over mijn vader.
      De Ark van Noach is de grootste ontdekking ter wereld.
      In September gaat er een team deskundigen mee.
      Die gaan bevestigen dat het om de echte Ark van Noach gaat.
      Dus we zullen het wel zien op het nieuws…

      • http://www.scientias.nl/ Martin Lelystad

        Als ze het al weten, waarom gaan ze er dan heen?

  • Ronald

    Wàt een onzin …..

    De 'Ark van Noach' heeft nooit bestaan, het is slechts een symbool, zoals de gehele Bijbel …..

    • C Florusse

      Kunt u mij het wetenschappelijk bewijs leveren dat dit onzin is? Zo’n opmerking als “wat een onzin” hoort thuis in het rijtje kortzichtige opmerkingen. Er zijn een ongelofelijke hoeveelheid accheologische ontdekkingen gedaan die het gelijk van heel veel “oude geschriften” allang hebben aangetoond en nog steeds zijn er kokerkijkers die dat gemakshalve als “onzin”bestempelen, zonder zelf ooit enig denk-, zoek-, onderzoekswek daarna gedaan te hebben. De Bijbel, net zoals de wetboeken van Hammurabi, de Finse volksboeken, Hindoegeschriften, de egyptische dodenboeken,etc. etc.  zijn geen symbolen, maar geschriften die spreken van lang vervlogen tijden, die vertellen wat er in die tijden leefde en gebeurde. Een symbool beste Ronald is iets heel anders. Of zijn soms de pyramiden van Egypte waar allerlei geschriften zijn gevonden ook “onzin-ymbolen” die als niet bestaand kunnen worden afgedaan.

      Cees Florusse

      • Roy_01

        U heeft op zijn zachts gezegd een eigennaardig beeld van de werkelijkheid. Van het begrip wetenschappelijk bewijs heeft u (en met u vele anderen die hier een comment hebben achtergelaten) weinig kaas van gegeten.

  • Raoul_Duke

    Inderdaad, wat een onzin!

    Zal ook een drukke bedoeling zijn geweest op die ark als er twee stuks van iedere diersoort op mee moesten reizen hahaha!

    Niet te geloven dat er "wetenschappers" zijn die hier oprecht onderzoek naar doen…..

    Pseudo-wetenschap als je het mij vraagt!

    • Geildoosje

      wetenschap is pseudo-religie

  • ijstaartindeoven

    Vraag me af waar ze al de dinosauriërs lieten op die ark.

    Een mythe meer niet.

    • Zandkorreltje

      Dinassaurussen komen uit een ei, nietwaar? Twee dino’s die net uit het ei kruipen, nemen niet erg veel ruimte in. Het is ook logischer om jonge, kleine dieren mee te nemen: zij wegen minder, eten minder, nemen minder plek in en zijn vitaler dan volwassen dieren.

      Genesis 6:17 spreekt over dieren die ademen! Dus vissen bijv. werden niet in de ark meegenomen. Er werden van ieder soort, en niet van ieder ras, dieren meegenomen die ademen (longen).

      Dat maakt de geschiedenis van de ark al veel aannemelijker, niet waar?

      Nu iemand hard bewijs claimt te hebben gevonden, is het de moeite waard om hier wetenschappelijk naar te kijken. De evidentie moet bestaan uit: de locatie (berg Ararat), de houtsoort (Gen 2:14) en de ouderdom van het hout, de afmetingen en dan met name de verhoudingen, voedselresten, de deuropening e.d.
      Daarnaast dient “namaken” (hoax) uitgesloten te kunnen worden.

      Hypothese 1 (De Bijbel is accuraat en juist) kan zo wetenschappelijk worden getoetst tegen hypothese 2 (De Bijbel

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001258870449 Son Van Liempt Ijzerman

      ja dat denk ik ook dat past toch niet allemaal op 1 boot

  • dobberpapa

    Wat jullie zeggen.. dat zijn jullie zelf?
    Is het niet zo dat de waarheid doorgaans ergens in ‘t midden ligt?
    Als het verhaal over een echte gebeurtenis doorverteld moet worden, reken er maar op dat het in geuren en kleuren gebeurt, anders vergeet de volgende generatie het gewoon…
    Ook het gebruik van tijdsaanduidingen incl de beleving ervan spelen mee.
    Zijn jullie bezorgd dat jullie overtuiging omvalt dat je zo spottend doet?

  • Cosinus

    toch wel opmerkelijk hoe iedereen hier al meteen negatief, vijandelijk zelfs, afstand neemt van het artikel. Waar is de “eerst zien, dan geloven”-mentaliteit? =)

    • Philip

      Cosinus@ Ik ben het bijna volledig met je eens.
      Ik ben het helemaal niet eens met “eerst zien, dan geloven”-mentaliteit? =)

      Want, vaak is geloven ook zien…Geloof en u zult zien, anders zouden er geen expedities op touw gezet worden, nuttig al dan niet.

      De bijbel opzich staat vol mythes, verhalen die baseren op echte gebeurtenisen…aangedikt al dan niet.
      De bijbel heeft een tweeduizend jaar nodig gehad om volledig geschreven te zijn, vertalingen etc..en was het werk van een 300 tal verschillende personen.

      Of u nu dat boek gelooft al dan niet, toch worden er verschillende archologische vondsen gedaan, mede dankzij dat boek.
      Denk maar het paleis van Koning Sollomon etc..

      PS: ik vind de meeste religies, eigenlijk vol staan met ufo achtige verhalen;)

  • ijstaartindeoven

    Vraag me af waar ze al de dinosauriërs lieten op die ark.

    Een mythe meer niet.

    • Ieo

      Dina waren al eerder uitgestorven hoor.

      • annette

        dat dino,s al uitgestorven waren , dat is evolutie theorie daar verschillen de meningen ook over, de zuurstofgehalte was voor de zondvloed veel hoger , vandaar dat dieren veel groter werden, de mensen en dieren leefden toen volgen de bijbel soms wel tot duizend jaar , en er zijn dieren die blijven doorgroeien tot dat ze dood gaan , ja als je dan duizend jaar zou worden , dan ben je wel erg groot , vandaar dino,s.

    • annette

      als je baby dino,s meeneemt ,ja dan kan dat wel , en de vissen hoefden niet mee , en vogels niet die konden wel op een stuk drijvend hout zitten insekten ook , als je dan nagaat dat je van iededier ook maar een soort zou meenemen , bv paard en geen zebra ect , dan zouden ze wel eens allemaal op die boot , hebben kunnen passen, ik geloof zelf van wel, maarja ieder zijn mening.

      • annette

        foutje vogels gingen wel mee.

  • dobberpapa

    Wat jullie zeggen.. dat zijn jullie zelf?

    Is het niet zo dat de waarheid doorgaans ergens in 't midden ligt?

    Als het verhaal over een echte gebeurtenis doorverteld moet worden, reken er maar op dat het in geuren en kleuren gebeurt, anders vergeet de volgende generatie het gewoon…

    Ook het gebruik van tijdsaanduidingen incl de beleving ervan spelen mee.

    Zijn jullie bezorgd dat jullie overtuiging omvalt dat je zo spottend doet?

  • Cosinus

    toch wel opmerkelijk hoe iedereen hier al meteen negatief, vijandelijk zelfs, afstand neemt van het artikel. Waar is de "eerst zien, dan geloven"-mentaliteit? =)

  • Tuego Aqui

    En dat weten Ronald, Raoul_Duke en ijstaartindeoven natuurlijk zeker, want zij geloven daar heilig in…… Pffff, de basis van onze wetenschappelijke ontwikkeling is geloof, om dat daarna te gaan onderzoeken. Laat dat nu exact zijn wat deze wetenschappers ook doen….

  • Philip

    Cosinus@ Ik ben het bijna volledig met je eens.

    Ik ben het helemaal niet eens met “eerst zien, dan geloven”-mentaliteit? =)

    Want, vaak is geloven ook zien…Geloof en u zult zien, anders zouden er geen expedities op touw gezet worden, nuttig al dan niet.

    De bijbel opzich staat vol mythes, verhalen die baseren op echte gebeurtenisen…aangedikt al dan niet.

    De bijbel heeft een tweeduizend jaar nodig gehad om volledig geschreven te zijn, vertalingen etc..en was het werk van een 300 tal verschillende personen.

    Of u nu dat boek gelooft al dan niet, toch worden er verschillende archologische vondsen gedaan, mede dankzij dat boek.

    Denk maar het paleis van Koning Sollomon etc..

    PS: ik vind de meeste religies, eigenlijk vol staan met ufo achtige verhalen;)

  • Marc

    Er zal vast wel een vloed zijn geweest. Hier zal God (misschien) niets mee te maken hebben. Er is ontdekt dat een groot gedeelte van Europa onder water te staan als ik mij niet vergis. Stel je voor dat jij NL totaal onder water ziet komen te staan. Dat denk je eerder dat heel de wereld overstroomt is. Daarna strand je in Turkije en vertel jij je verhaal dat de wereld onder water kwam te staan. Misschien heeft dit verhaal op 1 of andere manier de schrijver van de bijbel bereikt. Het is een mogelijkheid lijkt mij, toch?

    • jan

      Ja. Ruim 10.000 jaar geleden was de zeespiegel lager: de Noordzee was land, en de Zwarte Zee was een meer (veel kleiner dan nu). Op een gegeven moment is de brug die dat meer van de Middellandse Zee scheidde doorgebroken, en heel veel land is daarbij overstroomt.
      Genoemd 'zondvloed'…

  • Marc

    Er zal vast wel een vloed zijn geweest. Hier zal God (misschien) niets mee te maken hebben. Er is ontdekt dat een groot gedeelte van Europa onder water te staan als ik mij niet vergis. Stel je voor dat jij NL totaal onder water ziet komen te staan. Dat denk je eerder dat heel de wereld overstroomt is. Daarna strand je in Turkije en vertel jij je verhaal dat de wereld onder water kwam te staan. Misschien heeft dit verhaal op 1 of andere manier de schrijver van de bijbel bereikt. Het is een mogelijkheid lijkt mij, toch?

  • kpc

    Ik denk eerder dat mensen schelpen hebben gevonden bovenop een berg. Dan is de enige logische verklaring in die tijd, dat het water ooit zo hoog moet hebben gestaan. Dan denk je waarom is niet idereen verzopen? Och, ze zullen wel in een bootje gestapt zijn. Waar komen de dieren vandaan? Och laten we een mannetje en een vrouwtje van elke soort meenemen. De rest verzin je er zo ook wel om heen.

  • kpc

    Ik denk eerder dat mensen schelpen hebben gevonden bovenop een berg. Dan is de enige logische verklaring in die tijd, dat het water ooit zo hoog moet hebben gestaan. Dan denk je waarom is niet idereen verzopen? Och, ze zullen wel in een bootje gestapt zijn. Waar komen de dieren vandaan? Och laten we een mannetje en een vrouwtje van elke soort meenemen. De rest verzin je er zo ook wel om heen.

  • can

    De turkse en Chinese onderzoekers hebben
    100 procent de ark van noah gevonden,geloof ik
    dat als een moslim.Omdat het verhaal van noah
    staat in de oud testament en in de koran.
    zijn de mensen beetje pagan of zo, deze mensen die negatief denken . In Turkije zijn er heleboel
    belangrijke plaatsen op de bilbel staan.
    Proberen jullie de echte bilbel van Jacob te lezen die broer van Jesus.

  • Ries

    Een gelovige heeft deze vondst niet nodig om te geloven dat de Bijbel waar is.

    Iemand die niet wil geloven zal ondanks dit de Bijbel niet geloven.
    http://www.statenvertaling.net/bijbel/psal/10.htmhttp://www.statenvertaling.net/bijbel/psal/14.htm

  • can

    De turkse en Chinese onderzoekers hebben

    100 procent de ark van noah gevonden,geloof ik

    dat als een moslim.Omdat het verhaal van noah

    staat in de oud testament en in de koran.

    zijn de mensen beetje pagan of zo, deze mensen die negatief denken . In Turkije zijn er heleboel

    belangrijke plaatsen op de bilbel staan.

    Proberen jullie de echte bilbel van Jacob te lezen die broer van Jesus.

  • edd

    “Volgens Yeung Wing-cheung is er nog nooit een nederzetting op een hoogte hoger dan 3.500 meter gevonden in de omgeving van de berg Ararat“

    Er is ook geen andere berg die hoger is dan 3.500m in de omgeving van de Ararat volgens mij….?

  • Philip

    Beste mensen, dit is een wetenschappelijke site, laat ons dan aub ook wetenschappelijk reageren.
    Er zijn ondertussen verschillende wetenschappelijke berichten gepost, waarbij de ene na de andere religuese gelovige zijn mening over geeft..wat ook kan en mag uiteraard.
    Maar, in de plaats van met die religuese nonsens al dan niet te komen pleiten, blijf eens nutraal.

    Als gepasioneerde amatuer, astronoom, kosmoloog, wetenschapper in het algemeen, probeer ik altijd en opnieuwe me nutraal, obectief en wetenschappelijk open te stellen voor al die wereldwijde wetenschap.

    Op deze wijze is het voor mij althans, makelijker om een mening te geven, niet vanuit de ene of andere geloofs overtuiging, wel uit de onuitputtende kennis over alles en nog wat.
    Op deze wijze is het voor mij althans,makelijk om wetenschappelijke berichten te bekrachtigen of net te ontkrachten..op basis van wetenschappelijke kennis.

    Wetenschap kan in het geheel niet bekrachtigt of ontkracht worden op bassis van relegie, we leven in de 21ste eeuw, niet meer in de jaren stillekes.

    ik hecht heel veel belang en geloof aan het Urantia boek.
    Ik vind daar heel veel natuurkundige en kosmologische raadsels en antwoorden op veel vragen in terug.
    Deze antwoorden op zo vele vragen, heb ik nergens terug gevonden in de bijbel, koran, torrat of wat dan ook voor ander boek.
    Al wat ik daar in lees zijn Ufo achtige en buitenaardse verhalen.
    Deze verhalen situeren zich dan nog eens rond 1 groep van mensen.

    Voor de rest, wie God als een persoon ziet, doet dat om zich zelf goed te voelen in zijn doen en laten.
    God is geen mens, het is geen persoon, Gods naamwoord is maar een naamwoord..words are meaningless.

    Bekijk God eens als een algemeen iets, God is het licht, God is de schepper van alle hemelen en aardes…God is de apsolute kracht in alles wat we zien en niet zien, alles wat we voelen en niet voelen.
    God bent u en God ben ik, God is alles en iedereen en kan dus geen persoon zijn.

    • Liseri

      Hihi, Filip, het lijkt net of ook jij iets gelooft en vandaaruit redeneert.
      Het klinkt niet echt neutraal.

  • edd

    “Volgens Yeung Wing-cheung is er nog nooit een nederzetting op een hoogte hoger dan 3.500 meter gevonden in de omgeving van de berg Ararat“

    Er is ook geen andere berg die hoger is dan 3.500m in de omgeving van de Ararat volgens mij….?

  • astu

    Noah moest nog veel meer dieren mee nemen dan 2 van elke soort:

    Geneisis 5:10 -7
    The LORD then said to Noah, “Go into the
    ark, you and your whole family, because I
    have found you righteous in this generation.
    Take with you seven pairs of every kind of clean
    animal, a male and its mate, and one pair of every
    kind of unclean animal, a male and its mate, and
    also seven pairs of every kind of bird, male and
    female, to keep their various kinds alive throughout
    the earth

  • Philip

    Beste mensen, dit is een wetenschappelijke site, laat ons dan aub ook wetenschappelijk reageren.

    Er zijn ondertussen verschillende wetenschappelijke berichten gepost, waarbij de ene na de andere religuese gelovige zijn mening over geeft..wat ook kan en mag uiteraard.

    Maar, in de plaats van met die religuese nonsens al dan niet te komen pleiten, blijf eens nutraal.

    Als gepasioneerde amatuer, astronoom, kosmoloog, wetenschapper in het algemeen, probeer ik altijd en opnieuwe me nutraal, obectief en wetenschappelijk open te stellen voor al die wereldwijde wetenschap.

    Op deze wijze is het voor mij althans, makelijker om een mening te geven, niet vanuit de ene of andere geloofs overtuiging, wel uit de onuitputtende kennis over alles en nog wat.

    Op deze wijze is het voor mij althans,makelijk om wetenschappelijke berichten te bekrachtigen of net te ontkrachten..op basis van wetenschappelijke kennis.

    Wetenschap kan in het geheel niet bekrachtigt of ontkracht worden op bassis van relegie, we leven in de 21ste eeuw, niet meer in de jaren stillekes.

    ik hecht heel veel belang en geloof aan het Urantia boek.

    Ik vind daar heel veel natuurkundige en kosmologische raadsels en antwoorden op veel vragen in terug.

    Deze antwoorden op zo vele vragen, heb ik nergens terug gevonden in de bijbel, koran, torrat of wat dan ook voor ander boek.

    Al wat ik daar in lees zijn Ufo achtige en buitenaardse verhalen.

    Deze verhalen situeren zich dan nog eens rond 1 groep van mensen.

    Voor de rest, wie God als een persoon ziet, doet dat om zich zelf goed te voelen in zijn doen en laten.

    God is geen mens, het is geen persoon, Gods naamwoord is maar een naamwoord..words are meaningless.

    Bekijk God eens als een algemeen iets, God is het licht, God is de schepper van alle hemelen en aardes…God is de apsolute kracht in alles wat we zien en niet zien, alles wat we voelen en niet voelen.

    God bent u en God ben ik, God is alles en iedereen en kan dus geen persoon zijn.

    • annette

      oordelen doen we allemaal , gelovig of niet , jezus is niet voor niets gestorven voor onze zonden , ieder zijn mening ,en de tijd zal het leren.

  • astu

    Noah moest nog veel meer dieren mee nemen dan 2 van elke soort:

    Geneisis 5:10 -7

    The LORD then said to Noah, “Go into the

    ark, you and your whole family, because I

    have found you righteous in this generation.

    Take with you seven pairs of every kind of clean

    animal, a male and its mate, and one pair of every

    kind of unclean animal, a male and its mate, and

    also seven pairs of every kind of bird, male and

    female, to keep their various kinds alive throughout

    the earth

  • j.visser

    berg ararat is een vulkaan !
    laatste grote uitbarsting was 3000BC..
    mss vertaalfoutje van bijbel…?

    geen regen en vloed… maar regen van as van Mnt. Ararat???

  • j.visser

    berg ararat is een vulkaan !

    laatste grote uitbarsting was 3000BC..

    mss vertaalfoutje van bijbel…?

    geen regen en vloed… maar regen van as van Mnt. Ararat???

    • Simsekfatih

      Ararat word in Turkije en in de midden oosten uitgesproken als berg en gebergte niets als vulkaan.

  • Daan

    Astu in Genisis 5 vers 7 – 10 staat iets heel anders dan jij schrijft
    vermoet dat je Genisis 6 vers 18 bedoelt, want daarin wordt de ark beschreven met het aantal dieren die en mee moeten van God.

    Gen. 5: 7-10

    7And Seth lived after he begat Enos eight hundred and seven years, and begat sons and daughters:

    8And all the days of Seth were nine hundred and twelve years: and he died.

    9And Enos lived ninety years, and begat Cainan:

    10And Enos lived after he begat Cainan eight hundred and fifteen years, and begat sons and daughters:

    Gen. 6: 18-22

    18But with thee will I establish my covenant; and thou shalt come into the ark, thou, and thy sons, and thy wife, and thy sons’ wives with thee.

    19And of every living thing of all flesh, two of every sort shalt thou bring into the ark, to keep them alive with thee; they shall be male and female.

    20Of fowls after their kind, and of cattle after their kind, of every creeping thing of the earth after his kind, two of every sort shall come unto thee, to keep them alive.

    21And take thou unto thee of all food that is eaten, and thou shalt gather it to thee; and it shall be for food for thee, and for them.

    22Thus did Noah; according to all that God commanded him, so did he.

    hoe kom jij aan 7 paar?
    nergens wordt daar over geschreven.
    Dt boven beschreven is uit de King James Version

  • Daan

    Astu in Genisis 5 vers 7 – 10 staat iets heel anders dan jij schrijft

    vermoet dat je Genisis 6 vers 18 bedoelt, want daarin wordt de ark beschreven met het aantal dieren die en mee moeten van God.

    Gen. 5: 7-10

    7And Seth lived after he begat Enos eight hundred and seven years, and begat sons and daughters:

    8And all the days of Seth were nine hundred and twelve years: and he died.

    9And Enos lived ninety years, and begat Cainan:

    10And Enos lived after he begat Cainan eight hundred and fifteen years, and begat sons and daughters:

    Gen. 6: 18-22

    18But with thee will I establish my covenant; and thou shalt come into the ark, thou, and thy sons, and thy wife, and thy sons' wives with thee.

    19And of every living thing of all flesh, two of every sort shalt thou bring into the ark, to keep them alive with thee; they shall be male and female.

    20Of fowls after their kind, and of cattle after their kind, of every creeping thing of the earth after his kind, two of every sort shall come unto thee, to keep them alive.

    21And take thou unto thee of all food that is eaten, and thou shalt gather it to thee; and it shall be for food for thee, and for them.

    22Thus did Noah; according to all that God commanded him, so did he.

    hoe kom jij aan 7 paar?

    nergens wordt daar over geschreven.

    Dt boven beschreven is uit de King James Version

  • Astu

    Klopt, mijn bron lijkt de nummering niet helemaal goed te hebben. Maar het is dus Genesis 7:2 waar wel degelijk dit in staat:

    American King James Version
    Of every clean beast you shall take to you by sevens, the male and his female: and of beasts that are not clean by two, the male and his female.

    New Living Translation (©2007)
    Take with you seven pairs–male and female–of each animal I have approved for eating and for sacrifice, and take one pair of each of the others.

    http://bible.cc/genesis/7-2.htm

    • Maurits

      genesis 6:19 :
      and of every living thing of all flesh, two of every sort shalt thou bring into the ark, to keep them alive with thee; they shall be male and female.

      Er staat dat van alle levende dieren er 2 meegenomen moeten worden. Het stukje waar jij het over hebt gaat over de dieren die voorbestemt zijn om geöfferd te worden.

      Maurits

      • astu

        Ja voor eten en offering, gezien dat feit zou hij ze compacter kunnen vervoeren door ze van te voren te slachten. Hij, zijn familie, en de overige dieren, moesten immers ook eten tijdens en na de reis (sommige dieren zijn vleeseters, die kun je geen ander dier uit een van de vele paren voeren). Gezien het feit dat men toen nog geen koelkast of diepvries had is het, het gezondste/lekkerste als het vlees vers is en dus het dier nog leeft. Dit voegt erg veel ruimte toe aan de ark.

  • Astu

    Klopt, mijn bron lijkt de nummering niet helemaal goed te hebben. Maar het is dus Genesis 7:2 waar wel degelijk dit in staat:

    American King James Version

    Of every clean beast you shall take to you by sevens, the male and his female: and of beasts that are not clean by two, the male and his female.

    New Living Translation (©2007)

    Take with you seven pairs–male and female–of each animal I have approved for eating and for sacrifice, and take one pair of each of the others.

    http://bible.cc/genesis/7-2.htm

  • cerarch

    en ik maar denken dat de basis van wetenschappelijke ontwikkeling kennis is….

  • cerarch

    http://michaelsheiser.com/PaleoBabble/

    ook wel een aardig stukje geloof

  • gekkies

    Dus een vloed van 4KM hoog? want zo hoog ligt die vorming.

  • gekkies

    Dus een vloed van 4KM hoog? want zo hoog ligt die vorming.

  • ijstaartindeoven

    Waarom die bijbelverzen in het engels terwijl er ook nederlandse bijbelverzen zijn?

    http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&q1=1

  • ijstaartindeoven

    Waarom die bijbelverzen in het engels terwijl er ook nederlandse bijbelverzen zijn?

    http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&q1=1

  • johan

    http://www.noahsarksearch.net/eng/

    Hierbij de link van de expeditie organisatie.

    Hoe je het ook wendt of keert; de bijbel is niet geschreven om een perfekt geschiedenisboek neer te zetten.
    Toch blijken heel veel culturen, stammen en gebeurtenissen die in de bijbel genoemd worden en waarvan we geen andere bronnen hadden door archeologische ontdekkingen bevestigd te zijn.
    Kijk, als je God als schepper bijvoorbaat uitsluit en op je eigenwijze wilt leven, dan moet je natuurlijk ook dit verhaal wel naar de fabeltjes verwijzen.
    Maar als die Ark daar echt ligt? Is het dan nog steeds zo verstandig om eigenwijs te blijven?

  • johan

    http://www.noahsarksearch.net/eng/

    Hierbij de link van de expeditie organisatie.

    Hoe je het ook wendt of keert; de bijbel is niet geschreven om een perfekt geschiedenisboek neer te zetten.

    Toch blijken heel veel culturen, stammen en gebeurtenissen die in de bijbel genoemd worden en waarvan we geen andere bronnen hadden door archeologische ontdekkingen bevestigd te zijn.

    Kijk, als je God als schepper bijvoorbaat uitsluit en op je eigenwijze wilt leven, dan moet je natuurlijk ook dit verhaal wel naar de fabeltjes verwijzen.

    Maar als die Ark daar echt ligt? Is het dan nog steeds zo verstandig om eigenwijs te blijven?

  • M

    Als dit feitelijk de ark is zullen veel zgn. theologen en wetenschappers hun wereld- en Godsbeeld moeten bijstellen. Want een plausibele verklaring, anders dan de Bijbel ons aanreikt, is niet mogelijk. Voor hen die onvoorwaardelijk in de historiciteit van de Bijbel geloven is de vondst een bevestiging. Maar voor het geloof maakt het niets uit. Jezus zegt: Ook zal er een gestorvene weer opstaan en de mensheid waarschuwen voor een werkelijkheid van een hemel en een hel, dan nog zullen ze op grond van dit getuigenis niet geloven. Het is God Zelf die harten verandert. Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze vondst. Het is wel opvallend stil. Als de vondst een broodje aap verhaal is, was dit allang in de publiciteit gekomen. En dat is nu niet het geval. Ik ben zeer benieuwd.

  • M

    Als dit feitelijk de ark is zullen veel zgn. theologen en wetenschappers hun wereld- en Godsbeeld moeten bijstellen. Want een plausibele verklaring, anders dan de Bijbel ons aanreikt, is niet mogelijk. Voor hen die onvoorwaardelijk in de historiciteit van de Bijbel geloven is de vondst een bevestiging. Maar voor het geloof maakt het niets uit. Jezus zegt: Ook zal er een gestorvene weer opstaan en de mensheid waarschuwen voor een werkelijkheid van een hemel en een hel, dan nog zullen ze op grond van dit getuigenis niet geloven. Het is God Zelf die harten verandert. Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze vondst. Het is wel opvallend stil. Als de vondst een broodje aap verhaal is, was dit allang in de publiciteit gekomen. En dat is nu niet het geval. Ik ben zeer benieuwd.

  • gertjan

    Even los van of dit wel of niet “de” ark is.

    Ben ik de enige die het wel de moeite waard vind om een boot, boven op die berg, van dit formaat. en in deze goed bewaarde staat rap verder uit te graven en vast te leggen?

    Ik vind het vreemd dat ze niet de subsidies bij elkaar kunnen krijgen om dit eens goed te onderzoeken.

    Gertjan

  • FJ

    @GertJan: Helemaal mee eens. Als er iemand blijkbaar geld en mogelijkheden heeft om deze expeditie uit te voeren, rest ons niet anders dan om met verbazing, verwondering en nieuwsgierigheid zijn ontdekkingen te volgen.

    Ik vind het jammer dat er op deze site een soort welles-nietes geloofscrisis ontstaat om onverklaarbare zaken als de hoeveelheid dieren en de hoogte van de berg.
    Zijn er andere redenen denkbaar waardoor de Ark zo hoog zou liggen??
    Water op 3500mtr is inderdaad onwerkelijk, maar wat te denken van het feit dat de Ararat een vulkaan is, die kan groeien of krimpen in formaat.
    Denk eens aan Mount Helens in de US. Die berg is eerst groter geworden door inwendige druk van Magma en na de laatste grote uitbarsting gehalveerd.

    En ik denk dat iedereen die iets leest over de Ark toch niet stiekum in zijn hart iets heeft van: “Gaaf…”. Bij de -voor zover ik weet- laatste melding van die Iraanse gevechtspiloot heb ik ook meteen meegekeken op Google_Earth naar de lokatie en met spanning de documentaire gevolgd over die enorme “anker”-stenen die ze vonden. Cool toch ???..

  • gertjan

    Even los van of dit wel of niet "de" ark is.

    Ben ik de enige die het wel de moeite waard vind om een boot, boven op die berg, van dit formaat. en in deze goed bewaarde staat rap verder uit te graven en vast te leggen?

    Ik vind het vreemd dat ze niet de subsidies bij elkaar kunnen krijgen om dit eens goed te onderzoeken.

    Gertjan

  • FJ

    @GertJan: Helemaal mee eens. Als er iemand blijkbaar geld en mogelijkheden heeft om deze expeditie uit te voeren, rest ons niet anders dan om met verbazing, verwondering en nieuwsgierigheid zijn ontdekkingen te volgen.

    Ik vind het jammer dat er op deze site een soort welles-nietes geloofscrisis ontstaat om onverklaarbare zaken als de hoeveelheid dieren en de hoogte van de berg.

    Zijn er andere redenen denkbaar waardoor de Ark zo hoog zou liggen??

    Water op 3500mtr is inderdaad onwerkelijk, maar wat te denken van het feit dat de Ararat een vulkaan is, die kan groeien of krimpen in formaat.

    Denk eens aan Mount Helens in de US. Die berg is eerst groter geworden door inwendige druk van Magma en na de laatste grote uitbarsting gehalveerd.

    En ik denk dat iedereen die iets leest over de Ark toch niet stiekum in zijn hart iets heeft van: "Gaaf…". Bij de -voor zover ik weet- laatste melding van die Iraanse gevechtspiloot heb ik ook meteen meegekeken op Google_Earth naar de lokatie en met spanning de documentaire gevolgd over die enorme "anker"-stenen die ze vonden. Cool toch ???..

  • gewest

    Een collumn van maarten ‘t Hart:

    12 maart 2009 12:04
    In 1992 kreeg aannemer Johan Huibers te Broek op Langendijk een visioen. Hij moest de ark van Noach nabouwen. Inmiddels heeft hij een replica van de Ark gereed, half zo groot als de Ark uit de Bijbel. Met het schip vaart hij door Nederland. Het heeft al in Amsterdam gelegen en is onlangs van Amsterdam naar Drachten gevaren.

    Huibers wil met die Ark ons erop wijzen dat indertijd zo’n reddingsboot heeft gevaren met alle ons nu bekende dieren daarin aan boord, zoals ik hem bij Pauw en Witteman heb horen zeggen. Dit is een even interessante als gewaagde veronderstelling. Er zijn thans tien miljoen diersoorten. Al wat in zee leeft, hoeft niet door zo’n Ark gered te worden, dus je houdt vijf miljoen diersoorten over.

    Van elk rein diersoort nam Noach zeven paartjes mee en van de onreine één paartje. Hoeveel reine diersoorten er zijn is vanuit de Bijbel niet te bepalen, maar zelfs als we van elke diersoort één paartje in de Ark onderbrengen, betekent dat dat er twee maal vijf miljoen, is tien miljoen dieren in de Ark zaten. Gegeven de bijbelse afmetingen van die Ark is dat totaal uitgesloten. Die Ark zou dan ongeveer vijftigduizend keer zo groot hebben moeten zijn.

    Maar goed, laten we ons eens even voorstellen dat je ruim vijf miljoen paartjes inlaadt in zo’n Ark. Stel dat je per paartje één minuut nodig hebt om ze aan boord te krijgen. Op een dag laad je dan in zestien uur, in het donker kun je uiteraard moeilijk laden, krap duizend paartjes in.

    Wil je vijf miljoen paartjes laden, dan ben je daar, zon- en feestdagen niet meegerekend, zestien jaar mee bezig. Misschien zegt Huibers: Noach kon zo’n paartje in een halve minuut laden. Akkoord, dan ben je acht jaar aan het laden. Hij laadde een paartje in een kwart minuut zegt Huibers. Mij best, we gaan ervan uit dat Noach vier jaar geladen heeft, hoewel ik vijftien seconden per paartje krap bemeten vind, zeker bijvoorbeeld bij de walrus.

    Maar als Noach vier jaar laadde, doemt toch een eigenaardig logistiek probleem op. De meeste diersoorten leven veel korter dan vier jaar, de ééndagsvlieg zelfs maar een dag. Dus laad je vier jaar, dan is van al wat je reeds hebt ingeladen 80% dood. Alle ratten, alle muizen, alle muggen, alle kleine vogelsoorten en nog zo’n honderdduizend andere soorten.

    Dan nog iets: Johan Huibers zei bij Pauw en Witteman dat in die Ark elk dier heeft gezeten, wat wij nu nog kennen. Als dat waar is, zijn dus ook de schaamluis, de hoofdluis, het platje, de lintworm en de spoelworm ingeladen. Organismen die niet vrij bestaan, maar in of op een ander organisme leven. Noach en zijn vrouw en zijn drie zoons en drie schoondochters zaten dus onder de schaamluizen, de platjes en de lintwurmen. Sterker nog, er zijn ongeveer tweehonderd specifiek op de mens parasiterende organismen. Die zaten dus ook allemaal in de Ark. Op of in Noach en zijn familieleden.

    Ja, ho, maar als jij zo’n tweehonderd parasieten mee moet nemen met acht mensen, heb je per mens vijfentwintig parasieten op je lijf of erin. Ze zijn niet allemaal gevaarlijk, maar de meeste wel en als je vijfentwintig parasieten herbergt, dan word je binnen de kortste keren doodziek.

    Nee, Johan Huibers, die Ark van Noach, dat is volstrekte onzin. Toer je daarmee rond, dan maak je jezelf grenzeloos belachelijk. Dan bewijs je dat je nog nooit, ook maar één seconde hebt nagedacht over de logistieke problemen die zo’n opmerkelijke operatie met zich mee brengt.

    Nu lijkt me deze overigens buitengewone aimabele Huibers niet iemand die ooit ergens over heeft nagedacht. Eigenlijk is hij te dom om een mens genoemd te worden, maar misschien nog net te slim om een chimpansee genoemd te kunnen zijn, want ja, hij praat wel.

    Wat is Johan Huibers dus? Hij is de missing link tussen mens en chimpansee, waar we al zo lang naar op zoek zijn. Met zijn tocht bewijst hij Darwins evolutie-theorie.

  • gewest

    Gewoon je hersens gebruiken!

    Nicholas Purcell, die geschiedenis doceert aan de Universiteit van Oxford, doet het verhaal af als “de gebruikelijke onzin”.
    “Als overstromingen Eurazië 2.800 jaar geleden honderden meters onder water zetten, hoe konden de complexe beschavingen van Egypte en Mesopotamië, reeds vele eeuwen oud, dan blijven bestaan?”

    • horik

      daarna zijn toch de beschavingen gekomen??? en het is 4000 jaar geleden!

  • gewest

    Een collumn van maarten 't Hart:

    12 maart 2009 12:04

    In 1992 kreeg aannemer Johan Huibers te Broek op Langendijk een visioen. Hij moest de ark van Noach nabouwen. Inmiddels heeft hij een replica van de Ark gereed, half zo groot als de Ark uit de Bijbel. Met het schip vaart hij door Nederland. Het heeft al in Amsterdam gelegen en is onlangs van Amsterdam naar Drachten gevaren.

    Huibers wil met die Ark ons erop wijzen dat indertijd zo’n reddingsboot heeft gevaren met alle ons nu bekende dieren daarin aan boord, zoals ik hem bij Pauw en Witteman heb horen zeggen. Dit is een even interessante als gewaagde veronderstelling. Er zijn thans tien miljoen diersoorten. Al wat in zee leeft, hoeft niet door zo’n Ark gered te worden, dus je houdt vijf miljoen diersoorten over.

    Van elk rein diersoort nam Noach zeven paartjes mee en van de onreine één paartje. Hoeveel reine diersoorten er zijn is vanuit de Bijbel niet te bepalen, maar zelfs als we van elke diersoort één paartje in de Ark onderbrengen, betekent dat dat er twee maal vijf miljoen, is tien miljoen dieren in de Ark zaten. Gegeven de bijbelse afmetingen van die Ark is dat totaal uitgesloten. Die Ark zou dan ongeveer vijftigduizend keer zo groot hebben moeten zijn.

    Maar goed, laten we ons eens even voorstellen dat je ruim vijf miljoen paartjes inlaadt in zo’n Ark. Stel dat je per paartje één minuut nodig hebt om ze aan boord te krijgen. Op een dag laad je dan in zestien uur, in het donker kun je uiteraard moeilijk laden, krap duizend paartjes in.

    Wil je vijf miljoen paartjes laden, dan ben je daar, zon- en feestdagen niet meegerekend, zestien jaar mee bezig. Misschien zegt Huibers: Noach kon zo’n paartje in een halve minuut laden. Akkoord, dan ben je acht jaar aan het laden. Hij laadde een paartje in een kwart minuut zegt Huibers. Mij best, we gaan ervan uit dat Noach vier jaar geladen heeft, hoewel ik vijftien seconden per paartje krap bemeten vind, zeker bijvoorbeeld bij de walrus.

    Maar als Noach vier jaar laadde, doemt toch een eigenaardig logistiek probleem op. De meeste diersoorten leven veel korter dan vier jaar, de ééndagsvlieg zelfs maar een dag. Dus laad je vier jaar, dan is van al wat je reeds hebt ingeladen 80% dood. Alle ratten, alle muizen, alle muggen, alle kleine vogelsoorten en nog zo’n honderdduizend andere soorten.

    Dan nog iets: Johan Huibers zei bij Pauw en Witteman dat in die Ark elk dier heeft gezeten, wat wij nu nog kennen. Als dat waar is, zijn dus ook de schaamluis, de hoofdluis, het platje, de lintworm en de spoelworm ingeladen. Organismen die niet vrij bestaan, maar in of op een ander organisme leven. Noach en zijn vrouw en zijn drie zoons en drie schoondochters zaten dus onder de schaamluizen, de platjes en de lintwurmen. Sterker nog, er zijn ongeveer tweehonderd specifiek op de mens parasiterende organismen. Die zaten dus ook allemaal in de Ark. Op of in Noach en zijn familieleden.

    Ja, ho, maar als jij zo’n tweehonderd parasieten mee moet nemen met acht mensen, heb je per mens vijfentwintig parasieten op je lijf of erin. Ze zijn niet allemaal gevaarlijk, maar de meeste wel en als je vijfentwintig parasieten herbergt, dan word je binnen de kortste keren doodziek.

    Nee, Johan Huibers, die Ark van Noach, dat is volstrekte onzin. Toer je daarmee rond, dan maak je jezelf grenzeloos belachelijk. Dan bewijs je dat je nog nooit, ook maar één seconde hebt nagedacht over de logistieke problemen die zo’n opmerkelijke operatie met zich mee brengt.

    Nu lijkt me deze overigens buitengewone aimabele Huibers niet iemand die ooit ergens over heeft nagedacht. Eigenlijk is hij te dom om een mens genoemd te worden, maar misschien nog net te slim om een chimpansee genoemd te kunnen zijn, want ja, hij praat wel.

    Wat is Johan Huibers dus? Hij is de missing link tussen mens en chimpansee, waar we al zo lang naar op zoek zijn. Met zijn tocht bewijst hij Darwins evolutie-theorie.

  • gewest

    Let wel:
    2.800 jaar B.C. !!!

  • gewest

    Gewoon je hersens gebruiken!

    Nicholas Purcell, die geschiedenis doceert aan de Universiteit van Oxford, doet het verhaal af als "de gebruikelijke onzin".

    "Als overstromingen Eurazië 2.800 jaar geleden honderden meters onder water zetten, hoe konden de complexe beschavingen van Egypte en Mesopotamië, reeds vele eeuwen oud, dan blijven bestaan?"

  • ton

    prachtige uitdaging om verder wetenschappelijk te onderzoeken, bv door een tweede objectieve, dus niet evangelische, expeditie.

  • gewest

    Let wel:

    2.800 jaar B.C. !!!

  • ton

    prachtige uitdaging om verder wetenschappelijk te onderzoeken, bv door een tweede objectieve, dus niet evangelische, expeditie.

  • Liseri

    Hihi, Filip, het lijkt net of ook jij iets gelooft en vandaaruit redeneert.

    Het klinkt niet echt neutraal.

  • Maurits

    genesis 6:19 :

    and of every living thing of all flesh, two of every sort shalt thou bring into the ark, to keep them alive with thee; they shall be male and female.

    Er staat dat van alle levende dieren er 2 meegenomen moeten worden. Het stukje waar jij het over hebt gaat over de dieren die voorbestemt zijn om geöfferd te worden.

    Maurits

  • horik

    daarna zijn toch de beschavingen gekomen??? en het is 4000 jaar geleden!

  • Zandkorreltje

    Dinassaurussen komen uit een ei, nietwaar? Twee dino's die net uit het ei kruipen, nemen niet erg veel ruimte in. Het is ook logischer om jonge, kleine dieren mee te nemen: zij wegen minder, eten minder, nemen minder plek in en zijn vitaler dan volwassen dieren.

    Genesis 6:17 spreekt over dieren die ademen! Dus vissen bijv. werden niet in de ark meegenomen. Er werden van ieder soort, en niet van ieder ras, dieren meegenomen die ademen (longen).

    Dat maakt de geschiedenis van de ark al veel aannemelijker, niet waar?

    Nu iemand hard bewijs claimt te hebben gevonden, is het de moeite waard om hier wetenschappelijk naar te kijken. De evidentie moet bestaan uit: de locatie (berg Ararat), de houtsoort (Gen 2:14) en de ouderdom van het hout, de afmetingen en dan met name de verhoudingen, voedselresten, de deuropening e.d.

    Daarnaast dient "namaken" (hoax) uitgesloten te kunnen worden.

    Hypothese 1 (De Bijbel is accuraat en juist) kan zo wetenschappelijk worden getoetst tegen hypothese 2 (De Bijbel

  • Roy

    Dan kan mooi getest worden of het hout van die boot stamt uit de tijd die overeenkomt met de bijbel.
    (koolstof C-14 onderzoekje)
    Dan weten we gelijk dat de bijbel klopt!!!! Ik geloof het wel.

    Ditzelfde onderzoek is gedaan bij de dino botjes, die bleken echt heeeel oud, maar ja, dat kan dus niet, toen bestond de aarde ook nog niet, dit heb ik in de bijbel gelezen.

    Wat kunnen we hier nu uit concluderen:
    God heeft die dino botjes neergelegd om ons allen op het geloof te testen.
    Mwuuuaaaah….!!!!!!!

    Ieder zijn ding hoor…
    Sommige mensen hebben gewoon iets nodig om richting te geven aan hun bestaan, zelf denken is vaak eng, ik weet het niet zeggen is nog enger..

  • Roy

    Dan kan mooi getest worden of het hout van die boot stamt uit de tijd die overeenkomt met de bijbel.

    (koolstof C-14 onderzoekje)

    Dan weten we gelijk dat de bijbel klopt!!!! Ik geloof het wel.

    Ditzelfde onderzoek is gedaan bij de dino botjes, die bleken echt heeeel oud, maar ja, dat kan dus niet, toen bestond de aarde ook nog niet, dit heb ik in de bijbel gelezen.

    Wat kunnen we hier nu uit concluderen:

    God heeft die dino botjes neergelegd om ons allen op het geloof te testen.

    Mwuuuaaaah….!!!!!!!

    Ieder zijn ding hoor…

    Sommige mensen hebben gewoon iets nodig om richting te geven aan hun bestaan, zelf denken is vaak eng, ik weet het niet zeggen is nog enger..

  • neeltje

    Als je werkelijk gelooft in God en in de Bijbel, heb je eigenlijk geen bewijs nodig. Ik geloof echt dat God de aarde en alle levende wezens in zes dagen heeft geschapen.

    Leg jij dan eens uit hoe jij denkt dat bijvoorbeeld de wereld is ontstaan?

    Ik vind deze ontdekking van de ark juist echt heel bijzonder!

  • Mario

    Pff, wat een geneuzel.
    Gelovigen hebben geen tastbaar bewijs nodig om (de bijbel) te geloven, toch?
    Dus waarom willen “de wetenschappers” dan zo graag aantonen dat de verhalen in de bijbel niet waar zijn, chronologisch niet kunnen of zelfs onzin zijn? Ik denk, omdat zelfs de meest ongelovige op aarde er stiekem toch wel een beetje bang voor is dat het wél eens waar zou kunnen zijn…
    De gelovigen overtuig je niet met de tastbare bewijzen. Dus eigenlijk alleen om de eigen onzekerheid bij de ongelovigen weg te nemen worden de verhalen uit de bijbel onderzocht en wetenschappelijk gestaafd?
    Ik geloof niet in het geloof zoals de belijdenden doen. Maar ik heb wel zo m’n twijfels. Ook met wetenschap is niet alles te verklaren.
    De wetenschap is een continuë zoektocht naar de waarheid van dingen. Verbetering van dingen. Het geloof is niet anders. Dat is ook een voortdurende zoektocht naar de juiste manier belijden van en uitting geven aan de gevonden en gegeven kennis. Wie zegt niet dat het geloof in de bijbel is ontstaan, doordat men probeerde te verklaren waarom er bepaalde dingen gebeuren. Een voorloper van de huidige wetenschap?
    Ik stel, tot zekere hoogte: Kennis is onze grootste vijand, want we gaan er vaak niet of nauwelijks verantwoord mee om. Simpelweg omdat we vaak de gevolgen van de toegepaste wetenschap niet of te laat zien.
    Nog niet zo heel lang geleden had de mens niet veel kennis tot zijn beschikking. Deze was gebaseerd op eigen bevindingen en overleveringen, zoals de bijbel. Om het kringetje maar even proberen rond te maken: wetenschap is kennis, kennis is macht, God is macht. Dus God is wetenschap? ;-)

    Mario

  • Johnny

    Natuurlijk is het onzin. Want stel je voor dat het echt is. Dan is de zondvloed er dus echt geweest. Dan klopt de Bijbel dus. En als de Bijbel klopt dan is Jezus dus echt de Zoon van God. Dan is Hij echt voor ons aan het kruis gegaan. Heeft Hij echt alle straf op zich genomen! Dan kunnen we echt een relatie met God hebben en eeuwig leven hebben als we Zijn offer aanvaarden.

    Dan bestaat er dus echt opofferende Liefde.

    Maar laten we het vooral onzin noemen. Kunnen we lekker verder leven. Hoeven we nergens over na te denken. Kunnen we lekker alles wegredeneren.

    Of zullen we de Bijbel is onderzoeken?

    Want stel dat het wel De Waarheid is? Waar blijven we dan na deze aarde?

  • Mario

    Pff, wat een geneuzel.

    Gelovigen hebben geen tastbaar bewijs nodig om (de bijbel) te geloven, toch?

    Dus waarom willen "de wetenschappers" dan zo graag aantonen dat de verhalen in de bijbel niet waar zijn, chronologisch niet kunnen of zelfs onzin zijn? Ik denk, omdat zelfs de meest ongelovige op aarde er stiekem toch wel een beetje bang voor is dat het wél eens waar zou kunnen zijn…

    De gelovigen overtuig je niet met de tastbare bewijzen. Dus eigenlijk alleen om de eigen onzekerheid bij de ongelovigen weg te nemen worden de verhalen uit de bijbel onderzocht en wetenschappelijk gestaafd?

    Ik geloof niet in het geloof zoals de belijdenden doen. Maar ik heb wel zo m'n twijfels. Ook met wetenschap is niet alles te verklaren.

    De wetenschap is een continuë zoektocht naar de waarheid van dingen. Verbetering van dingen. Het geloof is niet anders. Dat is ook een voortdurende zoektocht naar de juiste manier belijden van en uitting geven aan de gevonden en gegeven kennis. Wie zegt niet dat het geloof in de bijbel is ontstaan, doordat men probeerde te verklaren waarom er bepaalde dingen gebeuren. Een voorloper van de huidige wetenschap?

    Ik stel, tot zekere hoogte: Kennis is onze grootste vijand, want we gaan er vaak niet of nauwelijks verantwoord mee om. Simpelweg omdat we vaak de gevolgen van de toegepaste wetenschap niet of te laat zien.

    Nog niet zo heel lang geleden had de mens niet veel kennis tot zijn beschikking. Deze was gebaseerd op eigen bevindingen en overleveringen, zoals de bijbel. Om het kringetje maar even proberen rond te maken: wetenschap is kennis, kennis is macht, God is macht. Dus God is wetenschap? ;-)

    Mario

  • Wikkeltje

    Roy schreef:
    Ditzelfde onderzoek is gedaan bij de dino botjes, die bleken echt heeeel oud, maar ja, dat kan dus niet,

    Klein puntje is dat er geen koolstof in fossielen zit. Alle gevallen waar dat bij was gedaan en ik van weet was er sprake van vervuiling. Zoals mensen met verstand al hadden voorgesteld. (Het houten kistje werd als het ware mee gekoolstofdateerd)

    Daarnaast zijn er meerdere redenen om te denken aan een hoax.

    De locatie blijft geheim. Dus je mag niet weten waar het is gevonden. Als je maar geloofd dat het is gevonden.
    Daarnaast is er een e-mail van een “onderzoeker” gelekt waarin hij zegt dat een groep Koerden hout bovenop een berg brachten zodat er een verhaal was.

    En er zijn ook nog eens spinnenwebben gevonden in de ark. Spinnen leven blijkbaar niet op die hoogte.

  • Wikkeltje

    Roy schreef:

    Ditzelfde onderzoek is gedaan bij de dino botjes, die bleken echt heeeel oud, maar ja, dat kan dus niet,

    Klein puntje is dat er geen koolstof in fossielen zit. Alle gevallen waar dat bij was gedaan en ik van weet was er sprake van vervuiling. Zoals mensen met verstand al hadden voorgesteld. (Het houten kistje werd als het ware mee gekoolstofdateerd)

    Daarnaast zijn er meerdere redenen om te denken aan een hoax.

    De locatie blijft geheim. Dus je mag niet weten waar het is gevonden. Als je maar geloofd dat het is gevonden.

    Daarnaast is er een e-mail van een "onderzoeker" gelekt waarin hij zegt dat een groep Koerden hout bovenop een berg brachten zodat er een verhaal was.

    En er zijn ook nog eens spinnenwebben gevonden in de ark. Spinnen leven blijkbaar niet op die hoogte.

  • astu

    Ja voor eten en offering, gezien dat feit zou hij ze compacter kunnen vervoeren door ze van te voren te slachten. Hij, zijn familie, en de overige dieren, moesten immers ook eten tijdens en na de reis (sommige dieren zijn vleeseters, die kun je geen ander dier uit een van de vele paren voeren). Gezien het feit dat men toen nog geen koelkast of diepvries had is het, het gezondste/lekkerste als het vlees vers is en dus het dier nog leeft. Dit voegt erg veel ruimte toe aan de ark.

  • Mike

    Maar hoe kunt ge zo ondankbaar zijn voor het leven als misterie op zich?… effe alles wegrendere ja

  • yvon

    GOED ZO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    wakker worden mensen!

  • jarn

    volgensmij staat er ergens in de bijbel dat de ark van noach en van het verbond ooit een keer terug zulllen gevonden worden.

  • jarn

    volgensmij staat er ergens in de bijbel dat de ark van noach en van het verbond ooit een keer terug zulllen gevonden worden.

  • Martin Lelystad

    Een oude boot gevonden op een berg, en dat is dan voor 99,9% de Ark!
    Hoe weten ze dat nou?
    Lag er een oude scheepsbel bij met ARK erop?
    >De houten constructie bevat enkele compartimenten.<
    Voor alle dieren op deze aardkloot heb je meer nodig dan >enkele compartimenten<, het zijn gewoon voorraadkamers waar kippen en varkens werden bewaard voor onderweg!

  • http://www.scientias.nl/ Martin Lelystad

    Een oude boot gevonden op een berg, en dat is dan voor 99,9% de Ark!
    Hoe weten ze dat nou?
    Lag er een oude scheepsbel bij met ARK erop?
    >De houten constructie bevat enkele compartimenten.<
    Voor alle dieren op deze aardkloot heb je meer nodig dan >enkele compartimenten<, het zijn gewoon voorraadkamers waar kippen en varkens werden bewaard voor onderweg!

  • emason

    hoe verklaar je dan wat er in de bijbel staat nu gevonden is?

  • jan

    dat wat gevonden is is een houten constructie. .. wat het is moeten we maar afwachten

  • jan

    veel wetenschap is 'pseudo' wetenschap, omdat niets objectief is.
    zelfs in de natuurkunde: de elemetaire deeltjes veranderen als men er naar 'kijkt'

  • jan

    Ja. Ruim 10.000 jaar geleden was de zeespiegel lager: de Noordzee was land, en de Zwarte Zee was een meer (veel kleiner dan nu). Op een gegeven moment is de brug die dat meer van de Middellandse Zee scheidde doorgebroken, en heel veel land is daarbij overstroomt.
    Genoemd 'zondvloed'…

  • jan

    geen oude boot gevonden: maar een houten constructie

    • Rocker

      De set van een nooit afgemaakte Monty Python-film.

  • jan

    geen oude boot gevonden: maar een houten constructie

    • http://intensedebate.com/people/MartinLelystad Martin Lelystad

      Een vliegtuig?

  • jan

    Alles verandert. Vooral wetenschappelijke kennis. Omdat men iedere keer maar hele kleine stukjes van de "puzzel' ziet. En dan wordt er weer iets nieuws of tegenstrijdigs ontdekt, en dan wordt alles weer bijgesteld..
    En niets is objectief. Als je (in de natuurkunde) elementaire deeltjes 'bekijkt' veranderen ze…

  • Martin Lelystad

    Een vliegtuig?

  • jan

    een hut?

  • jan

    een hut?

  • jeroen

    een tank?

  • jeroen

    een tank?

  • Son Van Liempt Ijzerman

    ja dat denk ik ook dat past toch niet allemaal op 1 boot

  • Lor

    Waar wij blijven is geheel aan ons, het ligt er maar net aan hoe wijdt wij onze ogen willen openen. Of we zullen permanent tot stof wederkeren, of we zullen – net zoals in de bijbel staat – in een betere wereld leven, die niet door mensen maar door god geregeerd word.

  • Serdar

    mensen wat het ook is 4800 jaar oud circa…
    het zit wel indezelfde richtinq en ook noq eens een bijbel en koran waar het in staat…

    In Selcuk (izmir) staat Huis van Maria ook achteraf qevonden wat eeuwen qeleden werd vertelt in oude qeschriften.

    bovendien als je qoed kijkt liqt het ook centraal op de wereldkaart.. dus het zou zomaar ark of noah kunnen zijn..
    maar de mensen hier die WAT weten over oude qeschriften zullen ook wel weten dat er waarschijnlijk noq meer zit in turkije wat noq niet eens is qevonden? zo'n ark of noah is dus op zicht noq niet eens bijzonder..

  • Serdar

    mensen wat het ook is 4800 jaar oud circa…
    het zit wel indezelfde richtinq en ook noq eens een bijbel en koran waar het in staat…

    In Selcuk (izmir) staat Huis van Maria ook achteraf qevonden wat eeuwen qeleden werd vertelt in oude qeschriften.

    bovendien als je qoed kijkt liqt het ook centraal op de wereldkaart.. dus het zou zomaar ark of noah kunnen zijn..
    maar de mensen hier die WAT weten over oude qeschriften zullen ook wel weten dat er waarschijnlijk noq meer zit in turkije wat noq niet eens is qevonden? zo'n ark of noah is dus op zicht noq niet eens bijzonder..

  • Jesse Aalten

    Kalm he?!
    Je hebt 't wel over mijn vader.
    De Ark van Noach is de grootste ontdekking ter wereld.
    In September gaat er een team deskundigen mee.
    Die gaan bevestigen dat het om de echte Ark van Noach gaat.
    Dus we zullen het wel zien op het nieuws…

  • Martin Lelystad

    Als ze het al weten, waarom gaan ze er dan heen?

  • geert

    de bijbel bewijst zichzelf, de profetien zijn voor een groot deel al uitgekomen . jammer dat veel mensen een oordeel over de bijbel hebben zonder dat ze het boek hebben gelezen . lees b.v eens het boek bewijs genoeg van lee strobel [ voormalig atheist ] ark van noach : de ark was groot genoeg om alle dieren teherbergen allen naar hun soort [ dus basis typen ] we leven in een tijd dat veel profetien uitkomen [ de staat israel gesticht 1948 ]

    • P Turnhout2

      Beste Geert,
      Doe die bijbel nu eens in de kast en kijk om je heen. Wat zie je en verneem je zelf. Je zult merken dat je dan anders gaat geloven in de creator van alles wat tot vorm komt en gaat. Want staat er ook niet geschreven want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren, maar ook dat je geest(ziel) eeuwig leven heeft en ga daar maar eens over nadenken.Nu de theorie van Lee Strobel Hoe kan je nu toch geloven dat alle dieren van de hele wereld in die zelf getimmerde boot konden. We weten toch dat het leven op aarde zich op de meest simpele wijze handhaaft namelijk door het klein te maken en b.v. in ijskristallen te overleven waarna het dan weer evolueert. Niet de vormen verplaatsen zich, maar DNA profielen en zo blijft het leven op deze planeet gegarandeerd tot deze zelf vergaat door gebeurtenissen met de zon en ook dan zal het leven zich door de kosmos voortbewegen, nietig en klein, onvoorstelbaar maar waar. Het leven op zichzelf is de kracht, niet de vorm waarin het zich voordoet. Daarom is alle leven heilig en dient er respectvol mee te worden omgegaan

    • annette

      ja gek is dat he, dat boeken lezen heel makkelijk is maar de bijbel voor heel veel mensen dan toch weer heel moeilijk is om te gaan lezen, ik heb het mezelf ook heel vaak afgevraagt ,waarom ik de bijbel niet eerder ben gaan lezen ,maar ik ben toch heel blij dat ik het wel ben gaan doen , ik voel me dan ook heel gezegend, amen.

    • annette

      ja gek is dat he, dat boeken lezen heel makkelijk is maar de bijbel voor heel veel mensen dan toch weer heel moeilijk is om te gaan lezen, ik heb het mezelf ook heel vaak afgevraagt ,waarom ik de bijbel niet eerder ben gaan lezen ,maar ik ben toch heel blij dat ik het wel ben gaan doen , ik voel me dan ook heel gezegend, amen.

    • Erik

      ja hoor, inderdaad! van alle dieren 2 en dan maar broeden.  ik moet zo hard lachen om mensen die dit soort verhalen (uit de bijbel etc) letterlijk nemen
      je bent niet goed bij je hoofd

  • geert

    wereld wijd zijn er 130 zondvloedverhalen overal kom je ze tegen , ze worden mondeling doorgegeven. behalve in japan , daar zijn geen overleveringen bekend . een ding hebben al deze verhalen gemeen het gaat over een boot ,8 mensen ,en dieren , alleen in de bijbel staat het heel precies omschreven .in china zijn klei tabletten gevonden met het zondvloed verhaal…. de bijbel bewijst zichzelf , ik hoop dat iedereen die belangstelling heeft voor het evangelie de bijbel leest . Jezus leeft ,God is liefde

    • P Turnhout2

      Daar ben je weer Geert. Het zijn nonsens. jij laat je bedotten!

  • Joop5307

    Waar geloof jij in? De Bijbel, Koran, Tenach of de Evolutietheorie?http://www.dit-denkt.nl/p/339

  • Sipster

    Is hier al meer over bekend?, kunnen jullie dit bericht eens opvolgen?

  • Covers

    Waarom wordt altijd direct aangenomen dat alle dieren die in de ark gingen, volwassen dieren waren? Dat wordt in de Bijbel nergens vermeld. Als van alle grote dieren jonge exemplaren in de ark gingen past alles er ruimschoots in. Van reptielen is ook bekend dat ze doorgroeien als de omstandigheden daarvoor goed zijn en ze niet sterven voordat ze reusachtgige afmetingen krijgen. Dus waarom geen dino’s? Etc. Bovendien hoeven niet alle nu bekende soorten in de ark genomen te zijn, want mutatie is bekend. Twee van elke soort moesten in de ark gaan en niet twee van elke mutatie van die soort. De Bijbel vertelt ons geen opgesmukt verhaal, doch een sober van franje ontdaan verslag

  • Rocker

    De ark van Noach drijft in Dordrecht. In de haven bij de Stadswerven.
    Echt waar, bij de laatste storm is het kreng zelfs losgeslagen. Ontzettend lelijk ding trouwens.

  • Ivar

    Volgens sommige onderzoekers zouden slechts 43 zoogdiersooten,
    74 vogelsoorten en 10 reptielsoorten de grote verscheidenheid van de thans bekend zijnde soorten kunnen voortbrengen. Volgens de bijbel had
    de ark een nuttige ruimte van zo’n 40.000 kubieke meter. Ruim voldoen-de voor alle passagiers.

  • Sander

    @ ongelovigen:

    Genisis 8:4 staat duidelijk vermeld dat de ark van noach is gevonden op de berg ararat. 2000 jaar later vinden ze toch echt grote stukken hout in dezelfde berg zoals al in de bijbel stond aangegeven. En de bijbel is eerder geschreven dan dat de archeologen de vondst deden.

    Bewijs genoeg?

    Ik dacht dat ongelovigen bewijzen wilden hebben maar blijkbaar is dat nog niet genoeg.

    • Lex

      Hello Sander,

      Si, wij willen bewijzen, maar dan bewijzen die goed zijn en als het even kan ook echt. Achteraf is gebleken dat het ding nep is doordat ze wat aluminium vonden en spinnenwebben etc. je moet maar even googlen.

      mvg,

      Lex

  • Bloempje

    mensen die zo fel reageren hebben de duivel als vader en hebben een afkeer van al het gebeuren van wat er in de bijbel staat mensen denk toch overal eens goed over na niks is toeval dat alles zo perfeckt staat af gesteld de zon waren we te dicht bij de zon gestaan waren we verbrand waren we er te ver van af gestaan waren we onder koelt goh wat toevallig allemaal.

  • Bas

    Als de ark van Noach echt heeft bestaan gingen de dinosauriers dan ook in de ark? De dinosauriers waren toch veel te groot voor de ark?

  • Peterjan1998

    og de dinos waren er toch voor de mens noob

  • klaas

    het kan mij geen flikker schelen

  • klaas

    ik vind het maar dom gelul over doe gekken die uit het gekkehuis zijn ontsnapt en een boot maken # hoe gestoord moet je zijn !!!!??????:)

  • klaas

    houten dildo!

  • Murat A.

    Als wetenschappers tot de conclusie komen, dat dit echt de Ark is, vervalt de hele evolutie Darwin heorie. Daarom wordt er geen grote onderzoek naar gedaan en probeerd met het stil te houden. Ze vinden fosielen en steentjes zoeken in de bodem van de oceaan, blijkbaar belangrijker. DE ARK BESTAAT!!!!!