Baby heeft baat bij muziekles

Baby’s die met zes maanden al muziekles krijgen, hebben daar echt baat bij. Ze communiceren beter en lachen meer.

Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van de McMaster University. Ze beschrijven hun resultaten in twee wetenschappelijke bladen: Developmental Science en Annals of the New York Academy of Sciences.

De onderzoekers lieten een groep baby’s van zes maanden samen met hun ouders deelnemen aan muziekles. De ene groep leerde onder meer slaapliedjes en liedjes waarbij bepaalde bewegingen gemaakt moesten worden. Ook werd er met slaginstrumenten gewerkt. Een controlegroep bracht evenveel tijd door in een lokaaltje, maar kreeg geen muziekles. In plaats daarvan speelden ze wat, terwijl op de achtergrond muziek uit de serie Baby Einstein werd gespeeld. Het gaat dan met name om klassieke muziek. Het experiment duurde zes maanden.

…een half jaar oude baby woordjes al begrijpt?

Voor het experiment startte, werd onder meer gekeken hoe het met de communicatieve vaardigheden van de baby’s stond. Na het experiment keken de onderzoekers hoe de baby’s zich ontwikkeld hadden. Er bleken grote verschillen te zijn tussen de kinderen die actief en de kinderen die passief met muziek waren geconfronteerd. De kinderen die muziekles hadden gevolgd, communiceerden beter. Zo waren ze bijvoorbeeld veel sneller geneigd om naar objecten die buiten bereik lagen te wijzen. Of zwaaiden ze vaker wanneer iemand wegging. Ook lachten de baby’s meer en waren ze gemakkelijker stil te krijgen. En wanneer de kinderen met situaties of objecten te maken kregen die vreemd voor ze waren, raakten ze minder snel gestrest. Ook bleken de kinderen die muziekles hadden gevolgd al veel meer verstand van muziek te hebben. Zo luisterden ze liever naar muziek zonder valse noten. Kinderen die passief met muziek waren geconfronteerd hadden die voorkeur niet.

“Deze resultaten wijzen erop dat kinderen aan betekenisvolle muzieklessen kunnen deelnemen wanneer de juiste pedagogische aanpak wordt gebruikt,” zo schrijven de onderzoekers. En die muzieklessen doen ze nog goed ook. “Actieve deelname aan muziek heeft invloed op de sociale en communicatieve ontwikkeling.”