Baby met gezond dieet heeft later een hoger IQ

Levert een gezond dieet kinderen een hoger IQ op? Een nieuw onderzoek suggereert van wel. Kinderen die gezond aten, hadden een ietsje hoger IQ dan kinderen die veel junkfood naar binnen werkten.

Het is niet voor het eerst dat er een verband wordt gelegd tussen het dieet en het IQ. In 2011 stelden onderzoekers al dat kinderen die veel vet en suiker aten een ietsje lager IQ hadden dan kinderen die veel groente en fruit aten.

Onderzoek
Nieuw onderzoek onderschrijft die resultaten. De onderzoekers bestudeerden meer dan 7000 kinderen. Zodra de kinderen een half jaar waren, werd er gekeken hoe hun dieet eruit zag. En met vijftien maanden en twee jaar werd het dieet van de kinderen opnieuw vastgesteld. Op achtjarige leeftijd ondergingen de kinderen een IQ-test.

WIST U DAT…
…een dieet met veel fructose ratten dom maakt?

Hoger IQ
“We ontdekten dat kinderen die met zes maanden nog borstvoeding kregen en met 15 en 24 maanden een gezond dieet met groente, kaas en fruit volgden op hun achtste een IQ hadden dat zo’n twee punten hoger was,” vertelt onderzoeker Lisa Smithers van de universiteit van Adelaide. Kinderen die in de eerste twee jaar van hun leven regelmatig koekjes, chocolade, frisdrank en chips aten hadden op hun achtste een IQ dat zo’n twee punten lager was. De onderzoekers beschrijven hun studie en de resultaten in het blad European Journal of Epidemiology.

Kleine verschillen
“Hoewel de verschillen niet zo groot zijn, voorziet deze studie ons van het sterkste bewijs dat het dieet tussen zes en 24 maanden een klein, maar significant effect heeft op het IQ van een achtjarige. Het is belangrijk dat we de impact die voedsel op lange termijn op onze kinderen kan hebben, in beschouwing nemen.”

Dat juist het dieet in het begin van ons leven invloed heeft op het IQ is ergens wel te verklaren. Ons brein is dan nog volop in ontwikkeling en die ontwikkeling wordt mede mogelijk gemaakt door de voedingsstoffen die wij tot ons nemen.

Fout(je) gevonden? Meld het ons!
Bronmateriaal:
"Children's healthy diets lead to healthier IQ" - Adelaide.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Danny Mualim (cc via Flickr.com).
  • Honey345

    Het zou zomaar kunnen dat die kinderen hun hogere intelligentie ontlenen aan het hogere IQ van hun ouders die hen uiteraard gezonder voedsel geven

    • Panta Rhei

      Alles hangt met alles samen, niets is te scheiden, daarom zijn de resultaten van dit soort onderzoeken altijd wat twijfelachtig….

  • pavel

    in England hebben ze IQ van 3 jarigen vastgesteld en daarna weer wanneer de kinderen 12 (of in hun tienerjaren) waren. De slimste 3 jarigen van lage sociale afkomst scoorden minder dan de “domste” 3 jariggen van hoge sociale afkomst wanneer ze beide 12 waren. De rijke kinderen kregen meer aandacht, reizen ze veel en eten ze dan ook gezonder ezv.

  • asperge

    Er zijn stoffen die het iq van de foetus negatief in de baarmoeder kunnen beinvloeden bv. lood en dioxine. (zit beide in sigareten rook.) Hoe kun je nu zeker weten dat voeding een verschil uitmaakt Als je het iq van de proefpersonen niet van te voren heb kunnen meten Je moet bij zon test met meerdere dingen rekening houden. en het is nu de vraag of dat wel goed is gebeurd.

  • Jaro

    Dan weet ik dat mijn ouders me vroeger goed verzorgd hebben. :o )

  • Gezond dieet

    Interessant artikel. Hoe vroeger je begint hoe beter dus, Gr. http://gezonddieet.net/