Barcodescanner voor zebra’s

Amerikaanse wetenschappers hebben een barcodescanner voor zebra’s gemaakt. Met dit systeem weten biologen op basis van één foto wie welke zebra is.

Het systeem, genaamd StripeSpotter, werkt heel simpel. Gebruikers maken een foto van de zijkant van een zebra. Vervolgens tekenen zij een rechthoek om de zijkant van de zebra, waardoor er een unieke barcode ontstaat. Deze barcode bestaat uit een reeks van wit en zwart. Deze reeks wordt door de wetenschappers een ‘StripeCode’ genoemd.

Wanneer een zebra opnieuw gescand wordt, dan kijken wetenschappers of het dier overeen komt met een bepaalde StripeCode. Iedere zebra heeft namelijk een eigen patroon, dus de StripeCode kan gezien worden als een soort unieke DNA-reeks.

De onderzoekers beweren dat huidige identificatiesystemen voor zebra’s complexer en minder accuraat zijn. Het systeem kan gebruikt worden om zebra’s in het wild in de gaten te houden. Er zijn al meer van dit soort scanners op de markt, bijvoorbeeld voor pinguins, schildpadden en neushoorns.

Meer weten? Ga naar de Google Code-pagina van het StripeSpotter-team.

"Barcode scanner for zebras" - New Scientist