Bewijs voor multiversum kan geleverd worden

Zijn er meerdere heelallen? Volgens wetenschappers moet het mogelijk zijn om dat met zekerheid vast te stellen.

De theorie bestaat allang. Ons universum bevindt zich in een bubbel. Die bubbel geeft ons het idee dat ons universum ‘alles’ is. Maar het zou zomaar kunnen dat onze bubbel deel uitmaakt van een groot, schuimend geheel met daarin nog meer bubbels met daarin andere heelallen. Die heelallen hebben mogelijk allemaal weer eigen natuurwetten die verschillen van de wetten in ons heelal.

…er mogelijk ook leven is buiten ons heelal?

Het kan
Maar hoe kunnen we daar – vanuit onze eigen bubbel – achterkomen? Onderzoekers hadden zich er al bijna bij neergelegd dat dat nooit zou lukken. Enkele wetenschappers hebben zich er echter toch nog in verdiept en komen met twee papers waarin ze uitleggen hoe de zoektocht naar andere heelallen zou moeten verlopen.

Sporen
Volgens de onderzoekers is het aannemelijk dat onze bubbel wel eens in botsing is gekomen met andere bubbels. En dat moet zijn sporen hebben nagelaten, zo beredeneren ze. Die sporen zouden zichtbaar moeten zijn in de kosmische achtergrondstraling.

Computeralgoritme
Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het zeker niet. De verdeling van die straling is namelijk nogal onregelmatig. Dat maakt het opsporen van de restanten lastig. Om een klein beetje een idee te krijgen van hoeveel sporen we in de kosmische achtergrondstraling mogen verwachten, hebben de onderzoekers een computeralgoritme ontwikkeld.

Dit algoritme heeft inmiddels de eerste cijfers afgeleverd, maar onderzoekers kunnen daar nog niet zoveel mee. Ze hopen binnenkort meer te weten te komen over de kosmische achtergrondstraling. Daarna kunnen ze mogelijk doelgerichter op zoek naar sporen van de ‘bubbels’.

"First observational test of the 'multiverse'" - Eurekalert.org
De afbeelding bovenaan dit artikel is afkomstig van UCL.