Bijzondere gaswolk in de vorm van een krulstaart ontdekt

Japanse onderzoekers hebben een vreemde moleculaire gaswolk ontdekt in het centrum van de Melkweg, zo’n 30.000 lichtjaar bij de aarde vandaan. De gaswolk heeft de vorm van een krulstaart van een varken.

De krulstaartvormige gaswolk ontspringt op een punt waar de banen van twee andere grote moleculaire wolken samenkomen. Wetenschappers vermoeden dat de krulstaatvorm wordt gevormd doordat de wisselwerking van de magnetische velden van de twee gaswolken.

De krulstaatvormige gaswolk heeft voldoende gas om een kraamkamer voor sterren te worden. “De wolk heeft evenveel gas als honderdduizenden zonnen bij elkaar”, vertelt onderzoeker Shinji Matsumura van de Keio universiteit.

Onrustig gebied

Het galactische centrum van de Melkweg is met een radius van 600 lichtjaar relatief klein, maar er gebeurt altijd wel wat. Op dit moment koerst een gaswolk af op het supermassieve zwarte gat in het centrum van de Melkweg. Vuurwerk gegarandeerd!

Uit het onderzoek blijkt dat er 1,8 miljoen jaar nodig is om de krulstaatvormige gaswolk te laten groeien. Dit komt overeen met de periode wanneer de twee moleculaire wolken op elkaar botsen.

Er zijn tot nu toe twee andere spiraalstructuren ontdekt nabij het galactische centrum. De krulstaartvormige gaswolk heeft echter een betere spiraalstructuur dan de andere structuren.

Bovenaan dit artikel een artistieke impressie van de krulstaartvormige wolk. In het onderstaande figuur is zichtbaar waar de twee wolken op elkaar botsen en waar de krulstaartvormige wolk ontstaat.