Binnenste van Mars bevat veel water

Wetenschappers hebben ontdekt dat het binnenste van Mars veel meer water bevat dan gedacht. Sterker nog: de planeet bevat ongeveer evenveel water als onze aarde.

De onderzoekers trekken die conclusie nadat ze twee meteorieten die afkomstig zijn van de rode planeet bestudeerden. De meteorieten werden zo’n 2,5 miljoen jaar geleden van Mars afgeslingerd en belandden uiteindelijk op aarde.

Ontstaan van Mars
“We analyseerden twee meteorieten die een heel verschillende ontstaansgeschiedenis,” vertelt onderzoeker Erik Hauri. Maar ondanks die verschillen, bevatten ze wel ongeveer evenveel water. Dat wijst erop dat Mars al bij de totstandkoming van de planeet in staat was om veel water in zijn binnenste op te slaan.

Waterdeeltjes
De onderzoekers schatten op basis van de meteorieten dat de mantel van Mars ongeveer 70 tot 300 waterdeeltjes per miljoen (ppm) bevat. Even ter vergelijking: de mantel van de aarde bevat 50 tot 300 ppm. water.

Het onderzoek verklaart een hoop. “Er is substantieel bewijs gevonden voor de aanwezigheid van vloeibaar water op het oppervlak van Mars. Dit nieuwe onderzoek suggereert dat vulkanen de belangrijkste vervoerder zijn geweest en het water naar het oppervlak hebben gebracht.”

Lang was aarde de enige planeet waarvan we wisten dat deze water in zich had. Daar kunnen we Mars nu dus aan toevoegen.

"Extensive Water in Mars Interior" - Carnegiescience.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA.