Border Collie heeft vocabulaire van 1022 woorden

De eeuwige strijd tussen hond en kat lijkt beslist. Wetenschappers leerden een Border Collie de namen van 1022 voorwerpen. Dat is meer dan enig ander dier ooit heeft opgeslagen. Daarnaast kan de hond – Chaser genaamd – de voorwerpen naar functie en vorm categoriseren. Dat is een vaardigheid die een kind pas op driejarige leeftijd beheerst. Petje af dus voor deze slimme hond!

Eerder leerden onderzoekers een hond al 200 woorden. Om te achterhalen of dat echt de limiet was, startten de wetenschappers een heel nieuw experiment met Chaser.

Training
De hond kreeg een intensief trainingsprogramma voorgeschoteld. In drie jaar tijd leerde het dier de namen van 1022 speeltjes. Hoe? De onderzoekers noemden de naam, lieten Chaser het speeltje halen en herhaalden daarna de naam nog eens.

Toets
Chaser werd ook regelmatig aan een ‘examen’ onderworpen. Groepen van twintig speeltjes werden willekeurig samengesteld en in een andere kamer gelegd. De trainer kon de speeltjes niet zien. Hij was dus ook niet in staat om de hond – bewust of onbewust – een aanwijzing te geven. De trainer noemde het speeltje bij de naam. Chaser ging naar de andere kamer en haalde het op. De hond deed het examen 838 keer en haalde per keer hooguit twee keer het verkeerde speeltje op.

Afleiden
Chaser kon de speeltjes ook categoriseren. En wanneer er een nieuw speeltje bijkwam kon de hond de naam ervan afleiden. Zij deed dat door te kijken naar voorwerpen die op het speeltje leken.

Uniek
De onderzoekers zijn blij met de resultaten. Voor zover bekend zijn er genoeg honden die ook veel woorden herkennen, maar een hond die zoveel weet en ook zo weinig fouten maakt, is uniek. Volgens de wetenschappers heeft dat alles te maken met de intensieve training.

Benieuwd hoe Chaser het aanpakt? Dit filmpje laat eerst een stukje van de training zien. Daarna ziet u hoe de hond moeiteloos het ene na het andere speeltje herkent en ophaalt.