Botsing geeft planetoïde tijdelijk een staartje

griseldis

Planetoïde 493 Griseldis heeft een staartje gekregen en dat wijst erop dat deze een botsing heeft meegemaakt.

Onderzoekers trekken die conclusie nadat ze de planetoïde bestudeerden met de 8-meter Subaru-telescoop op Maunakea. Tot hun verrassing had de planetoïde een staartje gekregen.

Zo’n staartje kennen we van kometen. Maar het staartje van 493 Griseldis is op twee punten anders. Zo beweegt het staartje van kometen van de zon weg. Dat doet het staartje van Griseldis niet. Ook was het staartje van de planetoïde maar kortdurend aanwezig. De onderzoekers spotten het op 17 maart voor het eerst. Vier dagen later was het er nog steeds, maar was de staart al wel veel zwakker. Op 24 maart, 18 april en 21 mei was er geen spoor van het staartje meer te bekennen.

En ook op oudere beelden van de planetoïde – gemaakt in 2010 en 2012 – is het niet te zien. Alles wijst er volgens de onderzoekers op dat de planetoïde in maart in botsing is gekomen met een ander object.

"Main-Belt Asteroid Shows Evidence of March Collision" - Hawaii.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door D. Tholen / S. Sheppard / C. Trujillo en laat het tijdelijke staartje van de planetoïde zien.