Brachten kometen het meeste water op aarde?

Wetenschappers hebben in een komeet water gevonden dat wel heel sterk lijkt op het water hier op aarde. Zou het dan toch?

De aanwezigheid van water op aarde was van cruciaal belang. Water is immers hard nodig wil er leven kunnen ontstaan. Nieuw onderzoek wijst erop dat we de aanwezigheid van water (en dus eigenlijk alles) voor een groter deel dan gedacht te danken hebben aan kometen zoals Hartley 2.

Deuterium
De onderzoekers analyseerden de komeet en ontdekten dat deze voor elke 6200 waterstofatomen één deuteriumatoom heeft, zo meldt Nature. En die verhouding komt wel heel erg in de buurt van de verhoudingen in aards water. En dus komt een oude theorie weer tot leven: kometen brachten veel water op aarde.

…de zon soms kometen ‘opeet’?

Geen water
Eén ding staat vast: de aarde had van zichzelf geen water. De jonge aarde stond immers zo dicht bij de zon dat al het water in gesteenten direct zou verdampen. Het water moet dus gearriveerd zijn nadat de aarde zich vormde. Dat andere hemellichamen daar een hand in hebben gehad werd lang vermoed.

Asteroïden
Maar welk hemellichaam? Wetenschappers dachten aan asteroïden, omdat de verhoudingen ook daar aardig overeenkomen. Bij kometen was dat niet altijd het geval, zo bleek uit eerdere onderzoeken die werden gedaan naar kometen in de Oortwolk. En dus werd gesteld dat het meeste water van asteroïden kwam en kometen slechts tien procent van het water leverden.

Maar dit nieuwe onderzoek toont aan dat de komeet Hartley – afkomstig uit de omgeving Kuiperriem – qua verhoudingen doet denken aan water op aarde. Het onderzoek bewijst dat de aarde voor haar water uit veel meer bronnen kon putten dan gedacht en dat kometen uit de Kuiperriem daar mogelijk weldegelijk een flink steentje aan hebben bijgedragen.

"Did ocean water originate from comets?" - News.discovery.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / UMD.