Chemicus halveert hoeveelheid vet in chocolade, behoudt de smaak

Grote kans dat u u in de toekomst ietsje minder schuldig hoeft te voelen wanneer u weer een hele chocoladereep naar binnen heeft gewerkt. Chemici hebben een manier gevonden om vijftig procent van het vet in chocolade weg te laten en dat zonder dat de verrukkelijke smaak of textuur verandert.

Weet u wat chocolade onder meer zo slecht voor ons maakt? Vet. Tegelijkertijd is dat ook de reden waarom chocolade zo lekker is. Dankzij vet is chocolade heerlijk zacht en smelt het in de mond. “Wij hebben een manier gevonden om al die eigenschappen die chocolade tot chocolade maken, te behouden, maar gebruiken in plaats van vet fruitsap,” vertelt onderzoeker Stefan Bon van de universiteit van Warwick.

Druppeltjes
Bon en zijn collega’s gebruikten hele kleine druppeltjes sap. Deze druppeltjes hebben een diameter van slechts 30 micron en komen oorspronkelijk uit bijvoorbeeld sinaasappels en veenbessen. Om te voorkomen dat de kleine druppels met elkaar zouden mengen, creëerden de onderzoekers een zogenoemde Pickering-emulsie. Ook voorkwam deze emulsie dat de druppels wanneer de chocolade nog hard moest worden naar de bodem zonken.

Fruitig
Het resultaat is chocolade die iets fruitiger smaakt. Maar er is een alternatief: in plaats van sap water en een kleine hoeveelheid vitamine C gebruiken. Met die combinatie smaakt de chocolade nog net zo chocolade-achtig als vette repen. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Journal of Materials Chemistry.

En daarmee zit het werk van de chemici er nu op. Het balletje ligt weer bij de voedselindustrie. “Ons onderzoek is nog maar het startpunt in onze zoektocht naar gezondere chocolade,” benadrukt Bon. “Wij hebben de chemie achter deze nieuwe techniek ontwikkeld, maar nu hopen we dat de voedselindustrie onze methode gaat gebruiken om smakelijke chocolade met minder vet te produceren.”

Fout(je) gevonden? Meld het ons!
Bronmateriaal:
"Fruity science halves fat in chocolate" - Warwick.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door University of Warwick.
  • http://twitter.com/mrmonq Eelco wicherts

    Suiker in chocolade is het probleem, niet vet. Voor informatie over misvattingen van het gevaar van vet zoek op Big Fat Fiasco op youtube.

  • http://twitter.com/wimtenbrink Wim ten Brink

    Het vet in chocola vind ik niet zo’n probleem. De suikers in chocola zijn veel schadelijker! Tegenwoordig hoor je steeds meer geklaag dat ons voedsel te vet is, maar onze dagelijkse maaltijd wordt ook steeds zoeter. En dat terwijl suikers ook erg schadelijk kunnen zijn voor het lichaam.
    Een eeuw of twee geleden kwamen suikers weinig voor in het eten. Wel was het eten in die tijd best wel vettig. Maar overgewicht was in die tijd zelden een probleem en dan vooral alleen bij die mensen die het konden veroorloven om veel zoetigheid te eten.
    Tegenwoordig zitten suikers bijna overal in en zie je de bevolking veranderen in enorme ballennetjes op twee steeltjes. Dat is niet het gevolg van vet, maar van suiker!

    Het lichaam heeft veel moeite nodig om vet te verteren, in tegenstelling met suiker, dat al in de slokdarm opgenomen kan worden. Suiker is pure energie en de opname van suikers zorgt ervoor dat het lichaam de eigen vetvoorraad niet hoeft aan te spreken. Bij een dagelijkste suiker-consumptie kan het vetweefsel in het lichaam zichzelf blijven opbouwen want de energie die de gehele dag nodig is komt al van de suikers die men binnenkrijgt. Het lichaam gaat juist meer vertrouwen op die hoge suiker-opname waardoor suiker zelfs een verslavende werking krijgt.

    Maar goed, voor iedereen die de uitdaging aan durft: probeer eens een week lang niets te eten waar suikers aan toegevoegd zijn. Geen snoepgoed, geen fruit, geen suiker over de rijstepap en al helemaal niet in je koffie. Focus je op het eten van groentes, vlees, vis, en eventueel aardappelen en graanproducten hoewel die laatste twee weer zetmeel bevatten die omgezet kunnen worden naar suiker. Drink er water bij, of koffie of thee zonder suiker. Meet je gewicht aan het begin en einde van de week en ik denk dat de meeste mensen dan toch al snel een halve kilo af zullen vallen in die week…

    • TheObviousTruth

      Ik heb medelijden met u madam…

  • http://twitter.com/stafvoFCD Staf Van Opstal

    Af en toe noteer ik in een “eetmeter” een aantal weken minutieus alles wat ik eet. De analyse bevat een steeds weerkerende constante: “uw voeding bevat te weinig vet”. Ik eet nochtans ‘niet weinig’ chocolade.

  • arendsoog

    En dan staat er ook nog een linkje.Chocolade kan bijdrage leveren aan een slanker lijf???????

  • moerstaal

    Allemaal achterhaald. Eet wat onze voorouders aten. Dus vlees, vis, groenten, fruit, noten, eieren en eventueel zuivel aangezien veel mensen daar wel op zijn aangepast. Vet is een onderdeel van de voeding. Vroeger waren mensen “fat burners” en tegenwoordig “sugar burners”. Als de inname van koolhydraten te hoog is dan zullen de suikers als vet worden opgeslagen maar niet meer aan worden gesproken. NB Niet zoete koolhydraten worden in de darm afgebroken in makkelijk opneembare suikers.
    Als je daarnaast zorgt voor voldoende beweging en rust ben je pas goed bezig.

  • ijstaartindeoven

    Ik voel me nooit schuldig na het eten van een chocoladereep. Cappucinno is mijn favoriet.

  • peter

    gebruik liever cacao poeder dan chocolade , want dan heb je het gezonde zonder gepruts door die voedselexperts. en heb je ook geen soya gm rotzooi