Chimpansee roept alleen als hij nieuws heeft

Chimpansees waarschuwen hun soortgenoten alleen voor gevaar als ze weten dat zij het gevaar niet gezien hebben.

En dat is heel bijzonder. Het bewijst namelijk dat ze zich bewust zijn van wat anderen weten en denken.

Conclusie
De onderzoekers baseren hun conclusies op experimenten met 33 chimpansees, zo is in het blad Current Biology te lezen. Ze confronteerden de chimpansees met twee nepslangen. De slangen staan erom bekend soms wekenlang op één plek te blijven. Het is dus belangrijk dat de chimpansee die de gevaarlijke slangen ontdekt, deze informatie deelt met andere leden van zijn groep.

…chimpansees hun eigen apotheker zijn?

Slang
De onderzoekers bestudeerden de chimpansees terwijl deze geconfronteerd werden met de slangen. En ze ontdekten iets bijzonders. De chimpansee die de slang ontdekte, gaf meer waarschuwingskreten af wanneer hij met groepsleden was die de slang nog niet gezien hadden. Ook wanneer een chimpansee die de slang nog niet gezien had zich later bij het gezelschap voegde, gaf de chimpansee die de slang ontdekt had nog een waarschuwingssignaal af.

Kennis
“Chimpansees lijken elkaars kennis in ogenschouw te nemen en vrijwillig waarschuwingskreten af te geven om anderen te informeren over een gevaar dat zij nog niet kennen,” vertelt onderzoeker Roman Wittig. “Chimpansees waren minder geneigd om anderen te informeren als ze het gevaar al kenden.”

Begrip
“Het lijkt wel alsof chimpansees echt begrijpen dat ze iets weten wat hun publiek niet weet en dat ze begrijpen dat ze anderen van die informatie kunnen voorzien door een specifiek geluid te produceren.” En dat is heel bijzonder. Een ander van informatie voorzien die de ander nog niet heeft, wordt gezien als een heel belangrijke ontwikkeling in onze evolutie. Dit onderzoek wijst erop dat die ontwikkeling al heel vroeg in onze evolutie plaatsvond. Langer dan 6 miljoen jaar geleden: nog voordat onze voorouder zich afscheidde van de chimpansees.

In onderstaand filmpje is te zien hoe de eerste chimpansee schrikt wanneer hij een slang ziet. Daarna informeert hij een chimpansee die zich achter hem bevindt. Deze stopt en blijft op een afstandje zitten.

"I know something you don’t know – and I will tell you!" - MPG.de
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Afrika Force (cc via Flickr.com).