Curiosity ontdekt grote meteoriet op Mars

De Marsrover Curiosity heeft een ijzeren meteoriet gevonden op Mars. De meteoriet is ongeveer twee meter breed en qua vorm vergelijkbaar met de ijzeren meteorieten die eerder door Spirit en Opportunity werden ontdekt.

NASA heeft de meteoriet de naam ‘Lebanon’ gegeven. Natuurlijk maakte Curiosity ook enkele foto’s van de meteoriet. Op de foto’s zien we op de voorgrond een kleiner stukje meteoriet liggen dat NASA aanduidt met de naam ‘Lebanon B’.

De grote meteoriet is ongeveer twee meter breed. Op het oppervlak zijn duidelijk ‘gaatjes’ te zien. Die zijn mogelijk veroorzaakt door erosie (die langs kristallijnen in de meteoriet loopt). Een andere mogelijkheid is dat deze gaatjes ooit olivijnkristallen bevatte. Deze kristallen bevinden zich in een zeldzaam type meteorieten, de zogenoemde pallasieten. Pallasieten zouden hun oorsprong vinden in planetoïden, nabij de grens tussen de kern en de mantel.

Tot op heden hebben Mars-rovers slechts een klein aantal meteorieten op Mars aangetroffen. Onder dit kleine aantal bevinden zich voornamelijk ijzeren meteorieten. Mogelijk is dat te verklaren door het feit dat deze minder makkelijk eroderen. Onder de meteorieten die op aarde zijn teruggevonden zijn ook ijzeren exemplaren te vinden, alleen zijn die daar juist zeldzamer dan de stenen exemplaren.

"Curiosity Finds Iron Meteorite on Mars" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / LANL / CNES / IRAP / LPGNantes / CNRS / IAS / MSSS.