Cyborg-insecten komen eraan!

Cyborg-insecten komen weer een stapje dichterbij nu wetenschappers de energie van insecten kunnen gebruiken voor het cyborg-deel.

Het doel is eenvoudig. Wetenschappers willen insecten een soort rugzakje meegeven met daarin bijvoorbeeld een piepkleine camera of een microfoontje of een sensor. Vervolgens kan het insect in vijandig gebied worden losgelaten en daar – zonder dat het opvalt – onderzoek doen naar de situatie.

Energie
Nu kunnen microfoons en camera’s natuurlijk maar beperkt mee. Als de batterij leeg is, houdt het op. Maar waarom alleen op de batterij vertrouwen als de drager van alle apparatuur – in dit geval dus het insect – ook energie op kan wekken?

Een door de onderzoekers ontwikkeld cyborg-insect. Foto: Erkan Aktakka.

Lichaamswarmte
En dus startten onderzoekers een studie naar manieren om de energie van een insect te gebruiken. Ze wilden de lichaamswarmte en/of de bewegingen van het insect gebruiken als energiebron.

…wetenschappers onlangs ook een cyborg-rat hebben ‘gemaakt’?

In het blad Journal of Micromechanics and Microengineering doen de wetenschappers verslag van hun studie. En de resultaten mogen er zijn. De vleugelslagen van insecten blijken namelijk genoeg energie op te leveren om kleine sensoren, camera’s of microfoons draaiende te houden.

Er moet nog wel wat onderzoek gedaan worden voordat deze cyborgs echt aan de slag kunnen. Maar het lijkt erop dat we in de toekomst ook insecten niet meer kunnen vertrouwen…

"Insect cyborgs may become first responders" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ewok Jorduman (cc via Flickr.com).