Daverend lachen verzacht lichamelijke pijn

Er wordt wel eens gezegd dat lachen het beste medicijn is. En dat klopt: het verzacht de pijn. Letterlijk.

Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Oxford dat verschenen is in het blad Proceedings of the Royal Society B. De resultaten zijn gebaseerd op een experiment.

Pijngrens
De onderzoekers stelden eerst vast waar de pijngrens van een groep proefpersonen lag. Vervolgens werd de groep in tweeën gesplitst. De ene groep keek vijftien minuten lang naar komedies. De rest keek naar iets wat niet grappig was, bijvoorbeeld een programma over sport. Direct daarna werden de proefpersonen aan pijn blootgesteld.

De resultaten zijn heel verrassend. De mensen die eerder naar aanleiding van de komedie gelachen hadden (en dan niet een beetje: nee, echt daverend gelachen) konden tot wel tien procent meer pijn verdragen dan normaal. De mensen die een saai programma hadden gekeken, zagen hun pijngrens daarna juist zakken: ze konden minder pijn verdragen.

…honden een lach op ons gezicht kunnen herkennen en eruit af kunnen leiden dat we gelukkig zijn?

Hoe kan dat? De onderzoekers denken het wel te kunnen verklaren. Wanneer we oprecht en een tikje oncontroleerbaar moeten lachen dan komen chemische stofjes vrij die pijn onderdrukken: endorfine. Lachen kan er ook voor zorgen dat we ons euforisch voelen en ook dat onderdrukt de pijn.

Cabaretier
De onderzoekers benadrukken dat mensen echt daverend moeten lachen. Niet elk komisch programma bleek dan ook geschikt om de pijngrens te verleggen. Een programma als Mr Bean deed het prima, maar een cabaretier werkte weer niet.

De onderzoekers hopen met hun studie meer te weten te komen over de rol die lachen speelt in de totstandkoming van de menselijke maatschappij. De onderzoekers vermoeden dat endorfine niet alleen pijn verzacht, maar mensen ook in staat stelt om zich aan anderen te binden. Lachen – waarbij endorfine vrijkomt – zou dan een belangrijke rol hebben kunnen spelen bij de totstandkoming van de eerste grotere groepen mensen.

"Study reveals laughter really is the best medicine" - BBC.co.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Corin and Kat (cc via Flickr.com).