‘De Tyrannosaurus Rex was een kannibaal’

De Tyrannosaurus Rex was zo verzot op vlees dat hij zelfs zijn eigen soortgenoten op het menu zette. Dat concluderen wetenschappers aan de hand van fossielen. De studie bevestigt wat veel experts allang vermoedden. De onderzoekers denken bovendien dat nog veel meer vleesetende dinosaurussen zich aan de eigen soort vergrepen.

“Veel grote carnivoren neigen naar kannibalisme: leeuwen, hyena’s, alligators, ijsberen,” somt onderzoeker Nicholas Longrich op. “Ze zijn gebouwd om grote dieren te doden en eten. En als je hongerig genoeg bent dan zijn soortgenoten ook gewoon een groot dier.”

Fossiel
De onderzoekers baseren hun conclusies op fossielen. Longrich en zijn collega’s troffen in het westelijk deel van Noord-Amerika de overblijfselen van een T. rex met grote tandafdrukken in diens botten aan. De afdrukken zijn veel te groot om van een andere vleesetende dinosaurus afkomstig te zijn en lijken sterk op de afdrukken van de T. rex.

Jacht
Longrich denkt wel te weten wanneer de dinosaurussen elkaar opaten: na een goed gevecht. “Je doodt een tegenstander en krijgt er een gratis maaltijd bij. De jacht gaat beter als je de andere jagers opeet.”

…kannibalisme onder mensen vele oorzaken kan hebben?

Honger
“Ik denk dat een hele groep volgroeide T. rex moeite heeft gehad om genoeg eten te vinden,” meent Longrich. Dat zou verklaren waarom ze zich aan elkaar vergrepen.

Er is slechts één andere dinosaurussoort waarvan men weet dat dit een kannibaal was: de Majungatholus. Paleontologen vermoeden echter dat nog veel meer soorten – waaronder de Gorgosaurus – kannibalen waren.

"Tyrannosaurus rex was a cannibal" - News.discovery.com