Deze ‘pinda’ scheerde onlangs langs de aarde

1999jd6

NASA heeft fraaie radarbeelden vrijgegeven van de planetoïde die vorig weekend langs de aarde scheerde.

De planetoïde – 1999 JD6 genaamd – scheerde op 25 juli op zo’n 7,2 miljoen kilometer afstand langs de aarde. En NASA heeft nu beelden van de planetoïde vrijgegeven.

Radarsignalen
De beelden zijn gemaakt met behulp van twee radiotelescopen die op aarde gevestigd zijn. De telescopen stuurden radarsignalen de ruimte in, deze botsten vervolgens op de planetoïde en onthullen hoe de ruimtesteen eruitziet. 1999 JD6 doet nog het meest denken aan een pinda.

Twee delen
De vorm van de planetoïde doet vermoeden dat deze eigenlijk uit twee samengeklonterde delen bestaat. “Radarbeelden hebben aangetoond dat ongeveer 15 procent van de planetoïden die groter zijn dan 180 meter en zich nabij de aarde bevinden – waaronder 1999 JD6 – deze pinda-vorm hebben,” vertelt onderzoeker Lance Benner.

Omvang
Verder kunnen we op basis van deze beelden ook meer zeggen over de omvang van de planetoïde. Hoewel 1999 JD6 in het verleden al regelmatig bestudeerd is, bleef de grootte ervan altijd een raadsel. Deze radarbeelden suggereren dat de lange as van de planetoïde zo’n 2 kilometer lang is.

De komende veertig jaar zal 1999 JD6 niet opnieuw zo dichtbij komen als deze op 25 juli deed. Pas in 2054 nadert deze de aarde weer. De afstand tussen onze planeet en de planetoïde is dan ongeveer vergelijkbaar met de afstand waarop deze de aarde vorig weekend passeerde.

"Earth Flyby of 'Space Peanut' Captured in New Video" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / GSSR.