Dinosaurus ter grootte van een hond ontdekt

dino

De dinosaurus had een hoorn op de kop en leefde op Appalachia, een eilandcontinent dat nu niet meer bestaat.

De ontdekte dinosaurus was ongeveer zo groot als een flinke hond en behoort tot de Ceratopsia. De Ceratopsia is een groep plantenetende dinosaurussen die leefden tijdens het Krijt en voorzien waren van een hoorn. De teruggevonden resten van de dinosaurus waren helaas te incompleet om vast te stellen tot welke soort de dinosaurus behoort.

Appalachia en Laramidia werden van elkaar gescheiden door water. Afbeelding: USGS.
Kaken
Wat direct opvalt aan de dinosaurus zijn de kaken. Deze lopen taps toe en hebben een beetje de vorm van een snavel.

Laramidia en Appalachia
De dinosaurus leefde op een eilandcontinent dat nu niet meer bestaat: Appalachia. Aan het eind van het Krijt (66 tot 100 miljoen jaar geleden) werd wat nu Noord-Amerika is in tweeën gesplitst door het ontstaan van een ondiepe zee: de Western Interior Seaway. Het continent ten westen van de zee wordt Laramidia genoemd. Het continent ten oosten van de zee wordt Appalachia genoemd. De dinosaurussen die op Laramidia woonden, leken sterk op de dinosaurussen die in Azië zijn teruggevonden.

Bijzonder
De dinosaurus die wetenschappers nu hebben ontdekt, leefde echter op het andere continent: Appalachia. Het is best een bijzondere vondst; tot op heden zijn maar weinig organismen die ooit op Appalachia leefden, teruggevonden. Dat komt doordat de vegetatiedichtheid groot is en het daarom lastig is om fossielen te ontdekken en op te graven.

“De dieren op Appalachia evolueerden in een compleet andere richting en dat resulteert in vrij vreemd uitziende dinosaurussen”

Verschillen
Er zijn duidelijk verschillen tussen de dinosaurus die nu is ontdekt en dinosaurussen die eerder op Laramidia zijn teruggevonden. Zo zijn de kaken van de dinosaurus die nu is ontdekt wat tenger in vergelijking met de kaken van dinosaurussen op Laramidia. Het suggereert dat de dinosaurussen op Appalachia een ander dieet hadden. “Net zoals veel dieren en planten die we vandaag in Australië aantreffen anders zijn dan die in andere delen van de wereld, lijkt het erop dat dieren in het oostelijke deel van Noord-Amerika aan het einde van het Krijt op een totaal andere manier evolueerden dan die in het westelijke deel van wat nu Noord-Amerika is en dat komt doordat ze lang geïsoleerd van elkaar hebben geleefd,” vertelt onderzoeker Nick Longrich. “Het onderschrijft de theorie dat deze twee landmassa’s van elkaar gescheiden werden door water, waardoor dieren niet meer van het westen naar het oosten konden reizen en andersom en de dieren in Appalachia in een compleet andere richting evolueerden, wat resulteert in vrij vreemd uitziende dinosaurussen.

“Het bestuderen van fossielen uit deze tijd, waarin de zeespiegel heel hoog was en de landmassa’s op aarde gefragmenteerd waren, is alsof je naar verschillende experimenten in de evolutie van dinosaurussen kijkt. In deze tijd lagen veel landmassa’s – het oosten van Noord-Amerika, Europa, Afrika, Zuid-Amerika, India en Australië – door toedoen van water geïsoleerd. Elk van deze eilandcontinenten heeft zijn eigen unieke dinosaurussen voortgebracht, dus er zijn waarschijnlijk nog veel meer soorten te ontdekken.”

"Rare fossil of a horned dinosaur found from ‘lost continent’" - Bath.ac.uk