Doemdagklok blijft op vijf minuten voor twaalf staan

vijf voor twaalf

Heel goed gaat het nog steeds niet met de wereld, maar al met al is de situatie ten opzichte van januari 2012 niet heel erg verslechterd. En dus hebben wetenschappers besloten de grote wijzer van de doemdagklok niet te verplaatsen en op vijf minuten voor twaalf te laten staan.

Dat meldt het Bulletin of the Atomic Scientists op de website. Traditiegetrouw vertellen de wetenschappers ons half januari hoe laat het op de doemdagklok is.

…de wereld er wel eens beter voor gestaan heeft? In 1991 (het einde van de Koude Oorlog) was het zeventien minuten voor twaalf. Maar het is ook al wel eens veel slechter geweest. In 1953 bijvoorbeeld: het was toen twee minuten voor twaalf. Belangrijkste redenen daarvoor waren de nucleaire experimenten van de VS en Rusland.

Wat is de doemdagklok?
De doemdagklok werd in 1947 ingsteld door wetenschappers die meegewerkt hadden aan het Manhattan Project (de ontwikkeling van de eerste atoomwapens). Met de doemdagklok wordt aangegeven hoe dicht de mensheid en de aarde zich bij een apocalyps (twaalf uur) bevinden. Overigens moet u bij zo’n apocalyps niet alleen aan een kernoorlog of iets dergelijks denken. Ook andere dreigingen worden door de wetenschappers meegenomen. Denk bijvoorbeeld aan klimaatverandering en bepaalde technologische ontwikkelingen.

Een minuutje vooruit
Vorig jaar besloten de wetenschappers nog om de klok vooruit te zetten. In 2011 werd deze op zes minuten voor twaalf gezet, en in 2012 schoof deze een minuutje naar voren: vijf voor twaalf. Nu besluiten de wetenschappers na zorgvuldige afwegingen de klok zo te laten staan. Want: “2012 was een jaar waarin wereldwijde problemen vooruitgang boekten, maar teveel burgers zich op de achtergrond hielden.”

Obama

Bij hoge uitzondering richten wetenschappers zich tijdens het presenteren van de nieuwe tijd op de doemdagklok rechtstreeks tot president Barack Obama, van de Verenigde Staten. In een open brief vertellen ze de president welke maatregelen juist de VS zou moeten treffen om de grote wijzer van de doemdagklok ietsje terug te zetten.

Ruimte voor verbetering
Natuurlijk werd er ook positieve vooruitgang geboekt. Zo zijn de onderzoekers blij dat de VS enkele beslissingen heeft genomen die het land groener moeten maken. Maar er is ook nog genoeg ruimte voor verbetering. Zo is het hard nodig dat de productie en voorraden van nucleaire materialen wordt teruggedrongen. Want alleen door de productie te stoppen en de voorraden te verkleinen of zelfs helemaal weg te nemen, kunnen we ons beschermen tegen nucleair terrorisme, zo stellen de onderzoekers. Ook zouden landen de handen ineen moeten slaan om maatregelen te treffen die nodig zijn om klimaatverandering af te remmen.

Overheden wereldwijd krijgen dus het nodige huiswerk van de wetenschappers mee. En wie weet is er, als de regeringsleiders hun huiswerk netjes doen, volgend jaar voldoende reden om de klok een stukje achteruit te zetten en ons verder van die apocalyps vandaan te bewegen.

"Doomsday Clock stays at five minutes to midnight" - The Bulletin
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Russell Ede (cc via Flickr.com).