Een primeur: planeet met vier zonnen ontdekt

Wetenschappers hebben een heel bijzondere vondst gedaan: ze hebben een planeet met maar liefst vier zonnen ontdekt. En dat is een primeur!

De planeet in kwestie draait om een dubbelster (oftewel: twee sterren) heen. Maar daar blijft het niet bij: op zo’n 144 miljard kilometer afstand van de twee sterren en de planeet bevinden zich nog twee sterren die middels de zwaartekracht aan het systeem met de dubbelster en planeet verbonden zijn. En daarmee bestaat het complete systeem dus uit twee dubbelsterren en een planeet.

Spectaculair
144 miljard kilometer lijkt misschien ver weg, maar dat valt wel mee. De onderzoekers wijzen erop dat de dubbelster dichter bij de dubbelster en planeet staan dan elke andere ster bij onze zon staat. Stel dat u naar de planeet zou reizen, dan zou u de vier sterren duidelijk kunnen zien: dat moet een spectaculair gezicht zijn.

Grootte
De planeet is flink groter dan de aarde: de straal is ongeveer zes keer groter en daarmee is de planeet zelfs ietsje groter dan Neptunus. Hoe groot de massa van de planeet is, is onduidelijk, maar de massa kan niet groter zijn dan de helft van Jupiters massa.

…eerder al wel planeten met twee zonnen zijn ontdekt?

De vondst is in alle opzichten bijzonder, zo schrijven de onderzoekers. Het is slechts de zevende keer dat een planeet rond een dubbelster wordt aangetroffen. En het is voor het eerst dat astronomen een planeet vinden die deel uitmaakt van een systeem met vier sterren. De planeet heeft de naam PH 1 gekregen en is daarmee vernoemd naar Planet Hunters: een site waarop met behulp van crowdsourcing op zoek wordt gegaan naar nieuwe hemellichamen.

"PH1 : A planet in a four-star system" - Planethunters.org