Eén stukje chocolade dan: zelfs kleine eetzonde heeft mogelijk grote gevolgen

chocolade

Zelfs mensen die supergezond eten, zondigen wel eens en doen zich wel eens tegoed aan een klein stukje chocolade of een lekkere vette snack. Nieuw onderzoek wijst er nu op dat zelfs die kleine ‘zondes’ wellicht een negatieve invloed hebben op de gezondheid.

Wetenschappers van de universiteit van Massachusetts trekken die conclusie nadat ze de worm C. elegans bestudeerden. De onderzoekers gaven de wormen verschillende diëten en keken wat er vervolgens in het lichaam van de wormen gebeurde. Ze ontdekten dat een worm die normaal gesproken E. coli-bacteriën at en nu een kleine hoeveelheid Cornamonas-bacteriën kreeg, daar sterk op reageerde. De genexpressie van de worm veranderde enorm.

Conclusie
“In het kort: we ontdekten dat C. elegans wanneer deze diëten bestaande uit verschillende soorten bacteriën volgt, daar heftig op reageert door de genexpressie te veranderen en dat leidt weer tot belangrijke fysiologische veranderingen,” vertelt onderzoeker Marian Walhout. “Wormen die een natuurlijk dieet met daarin Cornamonas-bacteriën volgen, hebben minder jongen, leven korter en ontwikkelen zich sneller in vergelijking met wormen die het ‘laboratoriumdieet’ bestaande uit E. coli-bacteriën krijgen.”

Verschillen
Tussen de genexpressie van C. elegans die E. coli-bacteriën aten en C. elegans die ook enkele Cornamonas-bacteriën aten, zaten maar liefst 87 verschillen. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Cell. De veranderingen bleken vooral op te treden in genen die de groei en ontwikkeling van de worm bepaalden. “Wat belangrijk is, is dat dezelfde regulators die beïnvloed worden door het dieet van de wormen ook het 24-uursritme van mensen regelen,” vertelt onderzoeker Lesley MacNeil. “We weten al dat dit ritme beïnvloed wordt door het dieet. Dit onderzoek wijst erop dat we C. elegans kunnen gebruiken om de complexe relatie tussen het dieet, de genexpressie en de fysiologie en menselijke ziekten te bestuderen.”

Het onderzoek wijst er voor nu op dat zelfs een kleine verandering in dieet verstrekkende gevolgen heeft. Dat kunt u negatief opvatten: zelfs een klein stukje chocolade in een verder gezond dieet heeft grote gevolgen. Maar u kunt het ook positief opvatten, zo benadrukt Walhout. “Een kleine hoeveelheid ‘gezond’ voedsel in een ongezond dieet, kan al voordelige veranderingen in de genexpressie veroorzaken die weer grondige fysiologische effecten hebben.”

"You are what you eat—even the littlest bites" - Umassmed.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door John (cc via Flickr.com).