Eenvijfde van alle zoogdieren op uitsterven

Maar liefst twintig procent van alle zoogdieren haast zich richting de status ‘uitgestorven’. Dat blijkt uit onderzoek.

De wetenschappers bestudeerden de status van bijna 5500 zoogdieren. Ze ontdekten dat met name grote zoogdieren het heel moeilijk hadden. De neushoorn en olifant bijvoorbeeld. “Grote zoogdieren komen minder vaak voor, planten zich langzamer voort en zijn kwetsbaarder als het gaat om de jacht,” legt onderzoeker Michael Hoffmann uit.

Locatie
Maar niet alleen de grootte van dieren kan de kans op uitsterven vergroten. Sommige locaties waar dieren zich bevinden, blijken ook een niet te onderschatten factor te zijn. Zo hebben dieren in Azië het opvallend moeilijk. Er wordt veel van de dieren gevergd: ze verliezen leefgebied en er wordt flink gejaagd.

…er ook argumenten zijn om bedreigde diersoorten niet te redden?

Goed nieuws
Gelukkig is het heus niet alleen slecht nieuws. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat 24 zoogdieren erop vooruit zijn gegaan. Het gaat dan onder meer om soorten die in het wild al uitgestorven waren, maar nu in gevangenschap zijn grootgebracht en uitgezet.

Mens
Maar dat zijn kleine cijfers in vergelijking met de eerder genoemde twintig procent. Als het uitsterven van eenvijfde van alle zoogdieren werkelijkheid wordt dan is de massa-extinctie die de mens nu veroorzaakt veruit de meest heftige ooit.

De onderzoekers concluderen dat er maar één mogelijkheid is als we de kwetsbare zoogdieren willen behouden. Maatregelen nemen. “Wat wij moeten doen is onze inspanningen snel verhogen en op een meer strategische, meer gecoördineerde en slimmere manier werken dan we tot nu toe hebben gedaan.”

"Twenty percent of all mammals at risk of extinction" - News.discovery.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Sarahemcc (cc via Flickr.com).