Eerst ontdekte planetoïde van 2014 verdwijnt in de aardse atmosfeer

2014 aa

Wetenschappers hebben op 1 januari de eerste planetoïde van 2014 ontdekt. En deze eerste planetoïde stevende direct op de aarde af en is hoogstwaarschijnlijk volledig in de atmosfeer verbrand. Het is slechts de tweede keer dat wetenschappers een planetoïde die een ontmoeting met de aarde niet overleeft, van tevoren hebben zien aankomen.

De ruimtesteen – die de naam 2014 AA draagt – werd op nieuwjaarsdag ontdekt. De ruimtesteen was ongeveer drie meter groot. In eerste instantie leek het er nog op dat de steen en de aarde elkaar niet zouden gaan raken: 2014 AA zou op enkele honderden meters afstand de aarde passeren.

Maar nu lijkt het erop dat de ruimtesteen toch in botsing is gekomen met onze planeet en daarbij in de atmosfeer is verbrand. “Het is vrijwel zeker dat 2014 AA de aardse atmosfeer op 2 januari raakte,” zo schrijft het Minor Planet Center. “Het is onwaarschijnlijk dat 2014 AA de atmosfeer intact verlaten heeft, aangezien deze qua grootte vergelijkbaar was met 2008 TC3: het enige andere object dat we voordat deze de atmosfeer inging geobserveerd hebben.”

Deze 'boog' geeft aan waar de planetoïde in de atmosfeer kan zijn verbrand. Afbeelding: Bill Gray.

Deze ‘boog’ geeft aan waar de planetoïde in de atmosfeer kan zijn verbrand. Afbeelding: Bill Gray.

Waar 2014 AA de atmosfeer binnen is gedrongen, is nog niet helemaal duidelijk. Onderzoekers analyseren enkele zwakke infraroodsignalen die in het gebied waarin de planetoïde hoogstwaarschijnlijk in de atmosfeer belandde, zijn gedetecteerd. Vooralsnog lijkt de planetoïde ergens boven de Atlantische Oceaan te zijn verbrand.

De aarde gezien vanaf de planetoïde 2014 AA. Afbeeldingen: Pasquale Tricarico.

"Small asteroid 2014 AA hit the Earth's atmosphere" - Remanzacco.blogspot.it
" First 2014 Asteroid Discovered" - NASA.gov
"MPEC 2014-A02 : 2014 AA" - Minorplanetcenter.net
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Catalina Sky Survey / NASA.
  • lalalalaria

“Het is slechts de tweede keer dat wetenschappers een planetoïde die een ontmoeting met de aarde niet overleeft, van tevoren hebben zien aankomen.”

Ik vind dit maar een enge gedachte. De hele geostationaire gordel hang vol met sattelieten en andere mensentroep, maar een beetje rondkijken voor ruimtesteentjes?! Nee hoor! Liever nogmaals inzoomen op afganistan om te kijken waar er mensen met een tulband een oliepijp zouden durven bekrassen. Of kijken naar galaxies aan de rand van ons universum omdat “er toch geen aliens bestaan”. Dat we frietjes in de ruimte kunnen bakken is helemaal de kers op de taart! Ik krijg er honger van.

• carlblyweert

Duidelijk een antwoord uit onwetendheid.
      Arme jongen of meisje.
      Nog niet zo gek lang geleden dachten we nog de de planetoidengordel tussen mars en jupiter een hoop kleinere sterretjes waren.
      Knap dat men in de weidse ruimte al in slaagt een steentje van drie meter te vinden, kudos for the engineers and scientists.

• lalalalaria

Dat is makkelijk praten. Als je zelf eens 2 kinderen bent verloren door de inslag van zo’n steentje ga je plots heel anders klinken.

• carlblyweert

Nee dan praat je uit onwetendheid EN wrok of verlies.
          Maakt dat nog geen valabel argument.

• carlblyweert

Dat is dan nog steeds een antwoord vanuit onwetendheid EN emotionele respons (wrok, verdriet, etc) en derhalve niet valabel als argument.

Jouw antwoord is van het kaliber “makkelijk praten”

• Chemical Dude

En straks rijdt er een dronken pool je gezin overhoop, valt er een boom op je garage, …
          Leven is een terminale ziekte

• gert1904

Wel even reëel blijven.

Hoe groot is, volgens jou, het aantal mensen dat bij de inslag van “zo’n steentje” in de laatste honderd jaar het leven heeft verloren, in Nederland/op Aarde?

Vergeleken met (bijvoorbeeld) blikseminslagen, auto-ongelukken, oorlogen en pandemieën (In oplopende ernst)?

Waar het uiteindelijk om gaat is het vroegtijdig ontdekken en daarna onschadelijk maken van alle Aardscheerders die het bestaan van de mensheid als geheel bedreigen.

• Tony

Zelfs al zien we ze aankomen, kunnen we niets doen. Dus het enige resultaat is wat paniekzaaierij.

• carlblyweert

Het resultaat van dit bericht of van het feit dat ze deze ruimtesteen hebben gespot?

• Tony

..dat ze deze spotten: Als we morgen in staat zijn elke kleine steen op te sporen, dan hebben misschien dagelijks berichten over ‘dodelijke’ objecten die dan 999/1000 niet eens de door de atmosfeer raken, laat staan schade aanrichten. Als ik morgen weet dat er een steen van 3a4 meter aankomt, wat moet ik dan doen? Kindjes niet naar school sturen?…en dan valt hij op mijn huis :p. Ik wou gewoon duidelijk maken dat het geen zin heeft om met zijn allen te gaan “rondkijken voor ruimtesteentjes”. Er komt veel meer gevaar van binnen de atmosfeer, dan van erbuiten :p . Dus ik zou de satellieten rustig hun werk laten doen :-)

• Chemical Dude

Dit is gewoon een kwestie van de eerste van 2014″ te kunnen ontdekken. Gezonde rivaliteit tussen astronomen. Maar toch zoals Carlbly zegt : dikke kudo’s dat ze dit stofje , want meer is dat echt niet, in een pikzwarte, 360° bol uberhaubt kunnen detecteren.

• carlblyweert

U spreekt zichzelf tegen.
            U zegt eerst “dat ze dit spotten” waarna u ogenblukkelijk een connotatie op zn sensatiepersachtig eraan hangt. Wat dus slaagt op de journalistieke berichtgeving.
            Uw probleem moet dus gericht worden aan media als die een meteoroide aanbrengen als een schokkende en verwoestende mogelijke inslag.

Als astronomen een stevige steen met een duidelijke impactkoers vinden dan kan er een verantwoorde actie in het leven geroepen worden en kunnen hulpdiensten op voorhand klaargestoomd zijn.

Tout court ik ben akkord dat paniekzaaierij wel eens het gevolg kan zijn van manke mediacommunicatie maar niet van wetenschappers die de ruimte bestuderen.

• Chemical Dude

Niet iedereen laat zich zo makkelijk in paniek brengen hoor ;)

• gert1904

Jij denkt dat er niet wordt gezocht naar “ruimtesteentjes”, en er niet gewerkt wordt aan methoden om gevaarlijke “ruimtesteentjes” onschadelijk te maken?

Ik sluit me aan bij carlblyweert: een antwoord uit onwetendheid.

• carlblyweert

uidelijk een antwoord uit onwetendheid.
      Arme jongen of meisje.

• Franske

“2014 AA zou op enkele honderden meters afstand de aarde passeren.”
    Amai, ver onder vliegtuigen door en dan weer de dampkring verlaten zonder te verbranden ;-)

• Chemical Dude

Wel ja, vroeg ik me ook af : welke definitie van “aarde” gebruikt men hier? Grens buitenste lagen dampkring of moeten het toch km zijn?
      Ik vind het niet in de bron artikels. Straks eens dieper graven.

• Tim

Ik vermoed dat het idd enkele honderden meters boven de dampkring moet zijn.

Noot van de redactie: wij vinden het leuk als je een reactie plaatst! Het enige wat we vragen is dat je het beschaafd en on-topic houdt. Reacties die niet aan deze regels voldoen, worden verwijderd.