Nog 10 dagen: eerste kaart van Pluto gemaakt

Wetenschappers hebben foto’s van de New Horizons-ruimtesonde gebruikt om een kaart van Pluto te maken. Het is de meest gedetailleerde kaart tot nu toe. Dit record zal waarschijnlijk snel sneuvelen, aangezien de New Horizons-ruimtesonde iedere dag dichter bij Pluto komt.

Pluto lijkt qua kleur een beetje op Mars, namelijk roodbruin. Toch denken astronomen dat beide planeten op een andere manier rood zijn gekleurd. Mars is rood dankzij ijzeroxide, in de volksmond ‘roest’ genoemd. De rode kleur op Pluto is ontstaan door koolwaterstoffen, die ontstaan tijdens de interactie van kosmische straling en ultravioletlicht van de zon met methaan in de atmosfeer en op het oppervlak van Pluto.

Het is geen verrassing dat Pluto rood is. “Astronomen beweren al decennia dat de dwergplaneet een rode gloed heeft en dat klopt”, zegt hoofdonderzoeker Alan Stern van het New Horizons-project.

Filmpje
Daarnaast zijn kleurenfoto’s van Pluto en Charon achter elkaar gezet met het onderstaande filmpje als resultaat.

pluto-2

“Het is ongebruikelijk om op deze afstand zoveel details op het oppervlak van beide objecten te zien”, vertelt onderzoeker William McKinnon van het New Horizons-project. “Er staat ons nog veel te wachten.”

Ruwe foto’s
De kans is heel groot dat er vandaag nieuwe ruwe foto’s verschijnen op de site van New Horizons. De laatste foto is toegevoegd op 1 juli en dat is al te lang geleden. Morgenvroeg posten we een nieuwe New Horizons-update, hopelijk met de nieuwe ruwe foto’s!

De New Horizons-ruimtesonde scheert op 14 juli langs Pluto en zijn manen. Het is de eerste keer dat de dwergplaneet door een ruimtevaartuig wordt bezocht. Scientias.nl plaatst iedere dag een update met daarin het laatste nieuws over New Horizons en de meest recente foto’s en video’s. Er is een speciale New Horizons-themapagina met het meest recente nieuws.