Primaat die met ultrageluid ‘praat’ ontdekt

Wetenschappers hebben voor het eerst een primaat ontdekt dat communiceert met ultrageluid. En dat geluid is nog best extreem ook.

Dat schrijven de onderzoekers in het blad Biology Letters. Het gaat om een piepkleine primaat: Tarsius syrichta, ook wel bekend als het Filipijns spookdier.

Dolfijn
De vondst is heel bijzonder. Er zijn namelijk maar weinig zoogdieren die in staat zijn om ultrageluiden te produceren en te ontvangen. Bepaalde vleermuizen en knaagdieren kunnen het. Net als katten en bepaalde zeedieren, zoals dolfijnen.

Luisteren

Benieuwd hoe het Filipijns spookdier klinkt? Luister hier naar vertraagde opnames van geluiden van het dier!

Extreem
Maar nu kunnen we ook de eerste primaat aan dit rijtje toevoegen, zo blijkt. Er is sprake van ultrageluiden wanneer de frequentie boven de 20 kHz ligt. Het Filipijns spookdier produceert geluiden met een frequentie van 91 kHz. En dat is extreem hoog, zeker voor een landdier.

Maar waarom produceren de apen eigenlijk ultrageluiden? De onderzoekers kunnen dat niet met zekerheid zeggen. Het is mogelijk dat het een soort ‘geheime taal’ voor ze is. Lang niet alle dieren kunnen ultrageluiden horen en dus kunnen de apen zonder dat anderen het horen communiceren. Mogelijk voorkomen ze zo dat roofdieren ze opmerken. Een andere optie is dat ze met de hoge ultrageluiden ondanks achtergrondlawaai (met een veel lagere frequentie) goed hoorbaar zijn.

"Primate communication in the pure ultrasound" - Royalsocietypublishing.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door jhun111jhun (cc via Flickr.com).