Eerste rekbare oled is een feit

Flexibele oled-schermen lijken een stukje dichterbij gekomen nu wetenschappers een eerste rekbare oled hebben ontwikkeld.

In de toekomst kunt u uw tablet mogelijk laten krimpen en daarna opbergen. Er wordt al jaren over gefantaseerd, maar het lijkt nu ook echt werkelijkheid te worden.

Trekken
Wetenschappers van de universiteit van Californië hebben namelijk de eerste rekbare oled ontwikkeld. Eerder werden al oleds ontwikkeld die gebogen konden worden (zie hierboven), maar nog nooit slaagden onderzoekers erin om deze ook – zonder kleerscheuren – uit te rekken.

Een rekbare oled. Foto: UCLA.
Twee laagjes
Tot nu. Wetenschappers gingen ermee aan de slag. Het eindresultaat bestaat uit twee laagjes koolstofnanobuisjes, met daartussen een uit te rekken en lichtgevend plastic. Het geheel werd gelamineerd en in gebruik genomen. Met succes: zelfs wanneer de diode 45 procent groter wordt getrokken geeft deze nog steeds gewoon licht.

Telefoon wordt tablet
Goed nieuws. Want dat betekent dat u in de toekomst uw telefoon mogelijk gewoon uit kunt rekken zodat deze spontaan verandert in een tablet. oleds zouden ook verwerkt kunnen worden in kleding.

Natuurlijk moeten er nog wel wat stappen gezet worden voor het zover is, maar het begin is er. Het volledige onderzoek naar de rekbare oleds is verschenen in het blad Advanced Materials.

"UCLA Researchers Create Working Stretchable OLED Display" - Popsci.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door meharris (cc via Flickr.com).