Ei van lederschildpad heeft moeite met opwarming

De lederschildpad in het oostelijke deel van de Stille Oceaan trekt de opwarming niet. De eieren komen door de hitte minder goed uit. En dat kan de soort nu net niet gebruiken.

Lederschildpadden hebben het reeds heel erg moeilijk. “In 1990 waren er 1500 nesten op het Playa Grande-strand,” vertelt onderzoeker James Spotila. “Nu zijn er per seizoen zo’n 30 tot 40.” Jonge, maar ook volwassen schildpadden belanden regelmatig als bijvangst in de netten van vissers. En stropers haalden jarenlang de nesten van de lederschildpadden leeg. En nu komt daar dus nog eens een probleem bij: opwarming.

Variatie
Lederschildpadden leggen niet elk jaar evenveel eitjes. Wanneer het kouder en regenachtiger is, komen er meer jonge schildpadjes ter wereld. Vrouwtjes keren sneller naar de stranden van Costa Rica terug als er veel eten (in het geval van de lederschildpad: kwallen) is. En kwallen komen vaker voor als het koeler is. De eitjes van de schildpadden doen het ook beter in de koelte. Opvallend genoeg zorgt koelte en regen er ook voor dat er meer mannetjes ter wereld komen. Zij voegen zich bij de rest van de populatie die voornamelijk uit vrouwtjes bestaat.

Model
De onderzoekers namen het model dat voorspelt hoe de populatie schildpadden zich ontwikkelt en legden het naast zeven klimaatmodellen. Zo probeerden ze in de toekomst van de lederschildpad te kijken. En het ziet er niet goed uit.

Warmer
Het zal de komende eeuw steeds warmer en droger worden in Centraal Amerika. En dat betekent dat er minder jonge schildpadjes heelhuids ter wereld komen. Per decennium loopt het aantal jonge schildpadjes met zo’n zeven procent terug. Tegen het jaar 2100 is hun aantal met 75 procent afgenomen.

De onderzoekers denken niet dat we hulpeloos moeten toezien hoe dat gebeurt. Het is mogelijk om maatregelen te nemen. “De uitdaging is nu om zoveel mogelijk gezonde jonge schildpadden te produceren,” meent Spotila. En om dat te bewerkstelligen moeten we de nesten goed in de gaten houden en waar nodig tegen de hitte in bescherming nemen. Bijvoorbeeld door deze te beregenen of ervoor te zorgen dat deze in de schaduw komen te liggen.

"Rising Heat at the Beach Threatens Largest Sea Turtles, Climate Change Models Show" - Drexel.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jimmy G (cc via Flickr.com).