Einsteins linkerhersenhelft was uitzonderlijk goed verbonden met zijn rechterhersenhelft

einstein

De linkerhersenhelft van Einstein was ongebruikelijk goed verbonden met zijn rechterhersenhelft. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Het kan mogelijk (deels) verklaren hoe Einstein op 26-jarige leeftijd papers kon produceren die de fysica en het beeld dat de wereld van ruimte, tijd, massa en energie had, op zijn kop zette.

Onderzoekers van de Florida State University bestudeerden de hersenbalk van Einstein. De hersenbalk is een dikke bundel zenuwvezels die het linkerdeel van de hersenen verbindt met het rechterdeel. De onderzoekers vergeleken de hersenbalk van Einstein met onder meer de hersenbalk van vijftien oudere mannen en van 52 mannen die van Einsteins leeftijd waren en in dezelfde tijd hadden geleefd.

Verbinding
De onderzoekers bestudeerden de variërende diktes in verschillende delen van de hersenbalk. Dit vertelt iets over hoe goed de twee delen van het brein met elkaar verbonden zijn. Uit het onderzoek blijkt dat bepaalde delen van zijn twee hersenhelften uitzonderlijk goed met elkaar verbonden waren: beter dan die van mannen die ouder én jonger dan hem waren.

…Einstein ons kan helpen om prille dementie op te sporen?

Briljant
“Deze studie, meer dan elke andere studie die totnogtoe is uitgevoerd, draait om de ‘binnenkant’ van Einsteins brein,” stelt onderzoeker Dean Falk. “Het onderzoek voorziet ons van nieuwe informatie die ons helpt om het oppervlak van Einsteins brein beter te begrijpen.” De onderzoekers vermoeden dat de uitstekende verbindingen tussen de linker- en rechterhersenhelft van Einstein deels kunnen verklaren waarom de man zo briljant was. Uit eerdere onderzoeken naar het brein van Einstein bleek al dat de hersenschors opvallend veel vouwen telt, dat zijn pariëtale kwabben een bijzondere vorm hebben en dat zijn prefrontale cortex relatief groot is.

Einstein overleed in 1955. Kort na zijn dood werden zijn hersenen verwijderd en grondig bestudeerd. Een patholoog sneed stukjes uit het brein weg en plaatste deze tussen voorwerpglaasjes. Die voorwerpglaasjes zijn er nog steeds. Net als de foto’s die de patholoog van Einsteins brein maakte. Wetenschappers hebben zowel de stukjes van Einsteins brein als de foto’s die van zijn brein zijn gemaakt, uitvoerig bestudeerd. Ze hoopten zo te achterhalen wat de man tot een genie maakte. Maar tot op heden is dat nog niet gelukt.