Enorme tornado op de zon ontdekt

Een spectaculaire vondst op de zon: wetenschappers vonden er een tornado waar de aarde vijf keer in zou passen.

De onderzoekers deden de ontdekkingen vorig jaar september al. Maar de onderzoekers hadden enige tijd nodig om de waarnemingen te verwerken in een paper. Tijdens de National Astronomy Meeting die van 27 tot 30 maart plaatsvindt, konden ze dan eindelijk hun resultaten bekendmaken.

SDO
De onderzoekers bestudeerden de tornado met behulp van het Solar Dynamics Observatory. Deze ruimtesonde houdt de zon al enige tijd nauwlettend in de gaten. Aan boord van het observatorium bevindt zich de Atmospheric Imaging Assembly en daarmee bestudeerden de onderzoekers de atmosfeer van de zon tot in detail.

…onlangs ook al een wervelwind op Mars werd gekiekt?

Coronale massa-ejectie
Zo ontdekten ze op 25 september vorig jaar deze enorme tornado die net zo breed is als vijf aardes. “We zien met het Solar Dynamics Observatory roterend materiaal nabij protuberansen en in de leegtes in de corona van de zon,” zo schrijven de onderzoekers in een kort persberichtje. “Vaak vinden er nadat deze rotaties zijn geobserveerd grote coronale massa-ejecties plaats.”

Het onderzoek van de wetenschappers verschijnt binnenkort in het blad Astrophysical Journal.

"Huge solar tornado discovered" - Aber.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van de site Aber.ac.uk.