Er is weer hoop voor de bruine slingeraap

De zeer ernstig bedreigde diersoort is aangetroffen in een beschermd nationaal park. En dat is voor het eerst.

De bruine slingeraap is één van de 25 meest bedreigde primaten ter wereld. Het dier komt van oorsprong voor in de bossen van Colombia, maar is er vrijwel niet meer te vinden.

Wetenschappers hebben nu echter twee exemplaren teruggevonden in het nationale park Selva de Florencía, zo meldt WCS (Wildlife Conservation Society). Het is voor het eerst dat de aap in een beschermd gebied wordt aangetroffen. En dat geeft de onderzoekers weer hoop. Hopelijk kunnen de twee aapjes in het beschermde gebied een zorgeloos leven leiden en hun aantallen doen groeien.

Of dat ook gaat lukken, is nog even afwachten. Het nationale park ligt in het uiterst zuidelijke puntje van het leefgebied van de bruine slingeraap. Om contact met noordelijker levende populaties mogelijk te maken, willen de onderzoekers het aangetaste leefgebied tussen het nationale park en het noorden herstellen. Zo komen de twee leefgebieden met elkaar in contact en wordt de kans dat de twee aapjes in het nationale park het redden en voor nageslacht gaan zorgen groter.

"Rare Brown-Spider Monkey Hangs on in Colombia" - WCS.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door © Nestor Roncancio / WCS (via WCS.org).