Fysici creëren zwaarste antimaterie ooit

Amerikaanse fysici hebben de zwaarste vorm van antimaterie gemaakt met de Relativistic Heavy Ion Collider. De antiheliumkernen bestaan uit twee antiprotonen en twee antineutronen.

Dit is een stap vooruit. Tot nu toe bestond de meest complexe vorm van antimaterie een combinatie van twee antiprotonen en één antineutron, oftewel een antihelium-3.

De Relativistic Heavy Ion Collider is een deeltjesbotser. Wetenschappers vuren microscopische lood- en gouddeeltjes op elkaar af. Door de grote hoeveelheid energie ontstaan enorm veel nieuwe deeltjes, zoals zware antimateriedeeltjes.

Antimaterie en materie
Toen het heelal ontstond, werd er evenveel materie als antimaterie gecreëerd. Op één manier won materie het van de antimaterie, want tegenwoordig bestaat het heelal bijna alleen maar uit materie. Wetenschappers begrijpen niet hoe dit kon gebeuren en hopen dat dit soort onderzoeken helpen om een antwoord te formuleren.

Antihyperdeeltje
Het is niet de eerste keer dat wetenschappers van het Relativistic Heavy Ion Collider met zo’n interessante vondst komen. Vorig jaar ontdekten fysici een mysterieus antihyperdeeltje, dat uit antimaterie en vreemde quarks bestaat.

Volgende stap
Het volgende zwaarste anti-element is antilithium. In theorie is het mogelijk om anti-lithium op kamertemperatuur in vaste toestand te bewaren. Toch is het heel moeilijk om anti-lithium te maken. De kans is klein dat hedendaagse deeltjesversnellers en -botsers in staat zijn om anti-lithium te produceren.