Gaat banaan strijd met AIDS aan?

Wetenschappers hebben in de banaan een speciaal proteïne gevonden die kan voorkomen dat vrouwen tijdens geslachtsgemeenschap een HIV-infectie oplopen. Men hoopt dat de banaan een alternatief en goedkoper bestanddeel van een betere behandeling ter voorkoming van AIDS gaat vormen.

De Amerikaanse onderzoekers van de University of Michigan Medical School hebben de laatste tijd een grote interesse in lectines. Deze proteïnes komen voor in planten en kunnen een kettingreactie die uiteindelijk tot een infectie leidt voorkomen. In het geval van HIV klampt de proteïne zich aan de proteïnen die HIV ontwikkelen vast en voorkomt zo dat deze schade kunnen aanrichten.

In de laboratoriumtests was BanLec, de lectine die in bananen werd gevonden, net zo invloedrijk als twee huidige anti-HIV-medicijnen. BanLec zou dan ook wel eens een belangrijk en goedkoop bestanddeel van vaginale microbiciden (tegen infecties) kunnen worden.

Condooms zijn natuurlijk nog goedkoper en doeltreffender, maar alleen als deze juist en voortdurend gebruikt worden. Dat is helaas vaak niet het geval. Vrouwen hebben met name in ontwikkelingslanden weinig te zeggen over hun seksuele contacten. Als ze zichzelf dankzij een microbicide toch altijd kunnen beschermen, dan is dat veelbelovend. Van het HIV-virus is bekend dat het gemakkelijk kan muteren en resistent wordt. In de aanwezigheid van lectines is de kans dat dit gebeurt echter veel kleiner.

"Bananas against AIDS?" - Afrol.com