Geavanceerde buitenaardse beschavingen zijn schaars

buitenaardse-planeet

Ben je bang dat ET binnenkort in je tuin landt? Wees gerust: geavanceerde buitenaardse beschavingen zijn zeer schaars of niet aanwezig in het lokale universum.

Wetenschappers vermoeden dat geavanceerde buitenaardse beschavingen in staat zijn om de totaal beschikbare energie in een sterrenstelsel te gebruiken. Het gaat zogenoemde type III beschavingen op de schaal van Kardasjev. Dit betekent dat er warmte wordt geproduceerd, die in infrarood licht te zien is.

Infraroodstraling
Een team van astronomen – geleid door Dr. Jason Wright van de Penn State University – heeft enkele honderden sterrenstelsels geanalyseerd, die opvallend veel infraroodstraling afgeven. Hoewel dit een zeldzaam fenomeen is, zijn er meerdere oorzaken waarom een sterrenstelsel meer infraroodstraling uitstraalt. Ook bepaalde astrofysische processen zorgen voor veel infraroodstraling, bijvoorbeeld warm stof.

Professor Michael Garret (Universiteit van Leiden) heeft radiometingen gedaan en ontdekte dat de meeste emissieverhogingen te verklaren zijn door astrofysische processen. Eigenlijk gaat het vooral om sterrenstelsels met veel stervormingsgebieden, waar veel jonge sterren gas verhitten. Dit gas gloeit vervolgens in infraroodlicht. Volgens Garret zijn er geen bewijzen gevonden van buitenaardse fabrieken.

2025

We staan op het punt om buitenaards leven te ontdekken. Dat is de conclusie van een debat van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie. “Binnen tien jaar vinden we tekenen van buitenaards leven”, vertelt onderzoeker Ellen Stofan van NASA. “En binnen twintig tot dertig jaar hebben we hard bewijs.”

Toch is de zoektocht niet over. Er staan nog een paar kandidaten op de shortlist van Garrett, alleen is de kans groot dat ook deze sterrenstelsels geen (zichtbare) geavanceerde buitenaardse beschavingen huisvesten.

Geen type III-beschaving
De conclusie van het onderzoek is dat er geen of weinig geavanceerde buitenaardse beschavingen zijn in het lokale universum. Overigens keken de onderzoekers naar type III-beschavingen. Aarde heeft type I op de schaal van Kardasjev nog niet eens bereikt. Een type I-beschaving is in staat om alle op een planeet beschikbare energie te gebruiken. De menselijke beschaving gebruikt slechts een deel van de beschikbare energie op aarde. Carl Sagan schatte de status van de mensheid op 0,7 in 1973. In 2008 maakte de mensheid een sprongetje naar 0,717.

“We missen een puzzelstukje”
“Het is zorgwekkend dat er geen type III-beschavingen bestaan”, zegt Garrett. “We missen een belangrijk puzzelstukje. Misschien gaan geavanceerde beschavingen zo efficient met energie om, dat er geen hitte vrijkomt als afvalproduct. Toch lijkt ons dat onmogelijk op basis van wat we nu weten van fysica. We moeten doorgaan met het zoeken naar tekenen van buitenaards leven, totdat we begrijpen waar het om gaat.”