Gemaskerde vogel ontdekt in Peruaans bos

In een afgelegen bos in het oostelijke deel van de Andes hebben wetenschappers een gloednieuwe vogelsoort ontdekt. Het vogeltje is kleurrijk, eet vooral fruit en lijkt een zwart masker te dragen.

De vogel heeft de naam Capito fitzpatricki gekregen. “De vogel zat op zo’n 18 meter hoogte op een kale tak,” vertelt onderzoeker Mike Harvey. Hij zag de nieuwe vogelsoort als eerste. “Eerst dachten we dat het een Capito wallacei was, maar hoe langer we er naar keken, hoe duidelijker we verschillen in zijn verenkleed zagen.” Wel is C. fitzpatricki nauw verwant aan C. wallacei, zo schrijven de onderzoekers in het blad The Auk.

…de aalscholver een supervogel is? Lees hier waarom!

C. fitzpatricki heeft een donkere streep over zijn kop lopen, die de ogen net bedekt. Hierdoor lijkt het alsof hij een zwart masker draagt. Bovenop zijn kop loopt een heldere rode streep. Op zijn buik komt het heldere rood samen met zacht geel weer terug.

Het leefgebied van de nieuwe vogelsoort ligt geïsoleerd. Diepe rivieren en diepe ravijnen scheiden soorten van elkaar. Waarschijnlijk heeft dat ook tot het ontstaan van deze nieuwe soort geleid. De vogel kwam in dit geïsoleerde gebied terecht en ontwikkelde zich – zonder ooit nog contact te hebben met soortgenoten – tot een nieuwe soort.

"New Bird Species Discovered in Peru, Named for Cornell Lab Director" - Cornell.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Michael G. Harvey.