Gen ontdekt dat alcoholconsumptie bepaalt

Wetenschappers hebben een gen ontdekt dat invloed heeft op de hoeveelheid alcohol die u in de kroeg achterover slaat.

De onderzoekers deden hun ontdekking tijdens een studie naar genetisch materiaal en gedrag van zowel mensen als dieren. De wetenschappers verzamelden het DNA van meer dan 47.000 mensen en legden dat naast het DNA van muizen en fruitvliegjes.

AUTS2
Ze ontdekten dat het gen AUTS2 invloed heeft op de hoeveelheid alcohol die mensen nuttigen. Er zijn twee versies van het gen. De ene versie komt maar liefst drie keer vaker voor dan de andere. De mensen die de zeldzamere versie hebben, drinken gemiddeld vijf procent minder alcohol dan mensen met de veelvoorkomende versie.

Beloning
Het gen werkt in het deel van de hersenen dat ons beloont. Dat wijst erop dat het gen prikkels aanstuurt die mensen een goed gevoel geven als ze drinken.

Nader onderzoek is noodzakelijk, zo legt hoogleraar Dorret Boomsma uit. “Door dit soort studies begrijpen we de mechanismen die spelen bij alcoholconsumptie steeds beter. We weten nu uit dit en eerder onderzoek dat erfelijke en biologische factoren, naast andere oorzaken, van belang zijn. Hoe meer we weten over ook de biologische factoren die ten grondslag liggen aan de alcoholconsumptie, hoe beter en gerichter we mensen met een problematische alcoholconsumptie zullen kunnen helpen.”

Persbericht Vrije Universiteit Amsterdam