Gevoel belangrijk bij toekomst voorspellen

Mensen die meer vertrouwen hebben in hun eigen gevoelens zijn beter in staat om de toekomst te voorspellen. Dat blijkt uit onderzoek.

De wetenschappers doen hun ontdekking in het blad Journal of Consumer Research uit de doeken. Hun conclusies zijn gebaseerd op experimenten.

De onderzoekers verzamelden een groep proefpersonen en vroegen ze om verschillende toekomstscenario’s te voorspellen. Bijvoorbeeld: wat voor weer zou het worden? Wie gaat de presidentsverkiezingen winnen? En wat gaat de Dow Jones Index doen? Ook stelden de onderzoekers vast in hoeverre de proefpersonen op hun eigen gevoel vertrouwden. De proefpersonen die meer vertrouwen in hun eigen gevoel hadden, waren beter in staat om juiste voorspellingen te doen, zo blijkt.

…de wetenschap tophits kan voorspellen?

Presidentsverkiezingen
Een mooi voorbeeld is de vraag over de presidentsverkiezingen. Het onderzoek vond plaats in 2008, toen Clinton en Obama de strijd met elkaar aangingen. De mensen die veel vertrouwen hadden in hun eigen gevoelens voorspelden in 72 procent van de gevallen dat Obama de verkiezingen zou gaan winnen. De mensen die weinig vertrouwen hadden in hun eigen gevoelens dachten slechts in 64 procent van de gevallen dat Obama zou winnen. En dat is opvallend. Zeker als u bedenkt dat de peilingen er op het moment dat dit experiment plaatsvond op wezen dat het een nek-aan-nekrace zou worden.

Dow Jones Index
Maar ook andere experimenten verliepen in het voordeel van de mensen die veel vertrouwen in hun gevoelens hadden. Zo wisten ze 25 procent accurater aan te geven wat de Dow Jones Index zou doen. Ook wisten ze veel beter aan te geven wie American Idol zou gaan winnen: 41 procent van de mensen met veel vertrouwen in de eigen gevoelens had het juist, tegenover slechts 24 procent van de andere groep.

De onderzoekers denken de resultaten wel te kunnen verklaren. “Wanneer we op onze gevoelens vertrouwen dan vat dat wat goed of fout aanvoelt alle kennis en informatie die we bewust en onbewust over de wereld om ons heen hebben verzameld, samen,” vertelt onderzoeker Michel Pham. En die combinatie stelt ons in staat om betere voorspellingen te doen. Het laat zien dat we naast onze gevoelens ook simpelweg kennis nodig hebben. Zo bleken proefpersonen die op hun gevoel vertrouwden wel in staat om het weer in hun eigen regio te voorspellen, maar het weer in China of Australië: dat bleek te hoog gegrepen.

"The Emotional Oracle Effect" - Columbia.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door melanie cook (cc via Flickr.com).