Gigantisch cluster van sterrenstelsels ontdekt

Wetenschappers hebben met behulp van het Chandra Observatorium een uitzonderlijk groot en ver cluster ontdekt.

De cluster bevindt zich op maar liefst zeven miljard lichtjaar van de aarde. Het licht heeft er dus zeven miljard jaar over gedaan om door mensen te worden waargenomen. We zien de cluster nu zoals dat er op zeer jonge leeftijd uitzag. “Dit cluster is in vergelijking met elk bekend cluster op deze afstand of verder het meest massieve en het heetste cluster en geeft ook de meeste röntgenstralen af,” vertelt onderzoeker Felipe Menanteau in een persbericht.

De dikke
Bij zo’n bijzonder cluster hoort natuurlijk een bijzondere naam. Officieel heet de cluster ACT-CL J0102-4915, maar de onderzoekers hebben ook al een bijnaam bedacht: El Gordo. Dat is Spaans voor ‘de dikke’ of ‘de grote’.

…onlangs ook al een monsterachtige ster werd gekiekt?

Botsen
El Gordo bestaat uit twee sterrenstelsels die aan het botsen zijn. Dit kenmerk, maar ook andere kenmerken zorgen ervoor dat El Gordo de wetenschappers aan het Kogelcluster doet denken. Dit cluster bevindt zich een stukje dichter bij de aarde: op iets meer dan drie miljard lichtjaar. In beide sterrenstelsels is normale materie gescheiden van donkere materie. De gewone materie werd afgeremd door de botsing, terwijl de donkere materie gewoon doorging.

Ontstaan
Wetenschappers zijn heel blij met de vondst. Ze hopen aan de hand van El Gordo meer te weten te komen over het ontstaan van zulke clusters.

De foto hierboven laat de cluster El Gordo zien. Het is een samengestelde foto waarvoor gegevens van Chandra, ESO’s Very Large Telescope en Spitzer zijn gebruikt.

"NASA's Chandra Finds Largest Galaxy Cluster in Early Universe" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / CXC / Rutgers / J. Hughes et al / ESO/ VLT & SOAR / F. Menanteau.