Grijs haar genetisch bepaald

BIOLOGIE  Jarenlang kreeg stress de schuld van het spontaan ontspringen van grijze haren. Een onderzoek helpt die mythe nu definitief naar het land der fabelen. Benieuwd waar grijze haren dan vandaan komen? Kijk eens naar uw ouders of grootouders en u ziet het antwoord. Grijs haar is namelijk genetisch bepaald!

Wetenschappers onderzochten meer dan tweehonderd tweelingen tussen de 59 en 81 jaar. Er bleken weinig verschillen te zitten tussen de hoeveelheid grijze haren van de tweelingbroers en –zussen. Daaruit trokken de onderzoekers de conclusie dat de verschillende leefstijlen van de tweeling niet of nauwelijks van invloed is.

Bij negentig procent van de twee-eiige tweelingen konden de grijze haren met zekerheid aan genetische factoren worden toegeschreven. Ook bij de eeneiige tweelingen was het raak: de twee broers vertoonden in de meeste gevallen ook dezelfde teruggevallen haarlijn. In welke mate het haar dunner wordt, lijkt dan weer bepaald te worden door de leefstijl en leefomgeving.